Käyttökokemuksia online-varausjärjestelmästä : Case: Naantalin Matkailu Oy
Saarni, Annina (2013)
Saarni, Annina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520292
Tiivistelmä
Teknologia on kehittynyt vuosien saatossa huimasti, ja se on omalta osaltaan vaikuttanut majoitusyritysten toimintaan. Varausjärjestelmät helpottavat ja nopeuttavat työntekoa, sekä ne tuovat yritykselle näkyvyyttä kiristyvän kilpailun keskellä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Naantalin Matkailu Oy, joka toimii joidenkin Naantalissa olevien majoituskohteiden keskusvaraamona. Yrityksellä on ollut melkein vuoden käytössä on-line-varausjärjestelmä, jonka kautta majoitusta voi varata Internetin kautta. Tässä opin-näytetyössä tutkittiin, miten majoitusyritykset ovat kokeneet Naantalin Matkailu Oy:n toiminnan keskusvaraamona sekä yrityksen uuden online-varausjärjestelmän: mikä on ollut hyvää ja mitä olisi hyvä kehittää. Tuloksien perusteella annettiin kehittämisehdo-tuksia Naantalin Matkailu Oy:lle online-varausjärjestelmän parantamiselle.
Teoreettinen viitekehys koostuu teknologian vaikutuksista majoitusyritysten liiketoi-mintaan ja kuluttajien varauskäytäntöön. Teoriaosuudessa on kerrottu myös, mitkä seikat vaikuttavat kuluttajien majoitusvalintaan ja mikä on välittäjien rooli majoitusliike-toiminnassa tänä päivänä. Teoriaa on kerätty pääsääntöisesti kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmene-telmä. Tutkimuksen kohderyhmä oli Naantalissa toimivat majoitusyritykset, joiden ma-joitustarjonta on varattavissa Naantalin Matkailu Oy:n kautta. Tutkimusaineisto kerättiin kuudella teemahaastattelulla. Haastatteluiden lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla, joka tuki haastatteluista saatuja tuloksia. Aineistonkeruumenetelmien avulla saatiin tutkimuksen tuloksista monipuolisempia. Haastateltavien nimiä ja heidän edustamia yrityksiä ei ole paljastettu.
Tuloksien mukaan Naantalissa toimivat majoitusyritykset pitävät keskusvaraamon toi-mintaa hyvänä asiana Naantalin elinkeinolle. Online-varausjärjestelmän kautta tulleet varaukset ylittivät odotukset. Tärkein kehittämisen kohta on varausjärjestelmän eri kie-liversiot, jotta se palvelisi kansainvälisiä matkailijoita ja sitä kautta kasvattaisi lisämyyntiä. Asiakkaiden antamia arviointeja pidettiin myös erittäin tärkeänä, koska monet kuluttajat tekevät ostopäätöksen pelkästään palvelun saamien arviointien mukaan.
Teoreettinen viitekehys koostuu teknologian vaikutuksista majoitusyritysten liiketoi-mintaan ja kuluttajien varauskäytäntöön. Teoriaosuudessa on kerrottu myös, mitkä seikat vaikuttavat kuluttajien majoitusvalintaan ja mikä on välittäjien rooli majoitusliike-toiminnassa tänä päivänä. Teoriaa on kerätty pääsääntöisesti kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmene-telmä. Tutkimuksen kohderyhmä oli Naantalissa toimivat majoitusyritykset, joiden ma-joitustarjonta on varattavissa Naantalin Matkailu Oy:n kautta. Tutkimusaineisto kerättiin kuudella teemahaastattelulla. Haastatteluiden lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla, joka tuki haastatteluista saatuja tuloksia. Aineistonkeruumenetelmien avulla saatiin tutkimuksen tuloksista monipuolisempia. Haastateltavien nimiä ja heidän edustamia yrityksiä ei ole paljastettu.
Tuloksien mukaan Naantalissa toimivat majoitusyritykset pitävät keskusvaraamon toi-mintaa hyvänä asiana Naantalin elinkeinolle. Online-varausjärjestelmän kautta tulleet varaukset ylittivät odotukset. Tärkein kehittämisen kohta on varausjärjestelmän eri kie-liversiot, jotta se palvelisi kansainvälisiä matkailijoita ja sitä kautta kasvattaisi lisämyyntiä. Asiakkaiden antamia arviointeja pidettiin myös erittäin tärkeänä, koska monet kuluttajat tekevät ostopäätöksen pelkästään palvelun saamien arviointien mukaan.