Ihana Helsinki -elävämpi kaupunkikeskusta
Rovila, Petra (2013)
Rovila, Petra
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520278
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Ihana Helsinki – kaupunkifestivaalin tavoitetta elävöittää Helsingin ydinkeskustaa. Elävöittämisen taustalla on Ihana Helsinki – tapahtuman järjestävän Helsinki City Markkinointi ry:n tavoite pitää keskusta kiinnostavana ostospaikkana myös tulevaisuudessa. Helsinki City Markkinointi ry koostuu ydinkeskustan liikkeenharjoittajista, kiinteistönomistajista ja Helsingin kaupungin edustajasta. Helsinki City Markkinointi ry tilasi minulta osana Ihana Helsinki – kaupunkifestivaalia järjestettävän Helsinki 200 vuotta pääkaupunkina – paraatin tuotannon. Paraatin tuotanto on opinnäytetyöni produkti. Helsinki City Markkinointi ry on myös opinnäytetyön tilaaja.
Tutkin opinnäytetyössäni tapahtumien merkitystä kaupunkikeskustan elävöittämisessä ja myynninedistämisessä. Toteutin teemahaastattelututkimuksen Ihana Helsinkiin osallistuneiden yritysten edustajille, jonka avulla selvitin yrittäjien suhtautumista tapahtumaan myynninedistämisen keinona. Lisäksi työssä on tutkittu tapahtumien vaikuttavuutta talouteen, esimerkkejä kuolevista kaupunkikeskustoista ja keinoista keskustojen elävöittämiselle benchmarking menetelmää käyttäen. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda tietopohjaa ja perusteluita tapahtuman jatkolle sekä yleisesti tuoda esiin tapahtumien taloudellista merkitystä. Paraatin tuotantoprosessin kuvaus on myös hyödyllinen työkalu tuottajille, joille paraatit eivät ole tuttuja.
Tarkoituksenani oli tutkia haastattelujen avulla erityisesti sitä, miten kaupunkifestivaaliin osallistuminen on vaikuttanut osallistuneiden yritysten myyntiin. Tähän kysymykseen en saanut tutkimuksessa selkeää vastausta. Onnistuin kuitenkin haastattelujen avulla selvittämään monia kiinnostavia seikkoja Ihana Helsinki – kaupunkifestivaaliin osallistumisesta. Lisäksi opinnäytetyössä on voitu osoittaa yleisellä tasolla, että tapahtumat vaikuttavat niin talouteen kuin myös kaupunkien elävyyteen.
Työni painottuu ensimmäiseen Ihana Helsinki – kaupunkifestivaaliin vuonna 2012. Festivaali sai myös jatkoa vuonna 2013 ja vuoden 2014 tapahtuman suunnittelu on jo käynnissä. Esittelin haastattelututkimuksen tulokset Helsinki City Markkinointi ry:lle festivaalin jälkeen. Uskon, että he ovat kyenneet hyödyntämään tutkimustuloksia vuoden 2013 festivaalissa. Ihana Helsinki – kaupunkifestivaalin koordinointia hoitanut Pluto Finland on myös esittänyt nykyiselle työnantajalleni ehdotuksen, että tuottaisin paraatin osaksi festivaalia myös uudelleen, mutta toistaiseksi ehdotukset eivät ole päässeet toteutukseen.
Tutkin opinnäytetyössäni tapahtumien merkitystä kaupunkikeskustan elävöittämisessä ja myynninedistämisessä. Toteutin teemahaastattelututkimuksen Ihana Helsinkiin osallistuneiden yritysten edustajille, jonka avulla selvitin yrittäjien suhtautumista tapahtumaan myynninedistämisen keinona. Lisäksi työssä on tutkittu tapahtumien vaikuttavuutta talouteen, esimerkkejä kuolevista kaupunkikeskustoista ja keinoista keskustojen elävöittämiselle benchmarking menetelmää käyttäen. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda tietopohjaa ja perusteluita tapahtuman jatkolle sekä yleisesti tuoda esiin tapahtumien taloudellista merkitystä. Paraatin tuotantoprosessin kuvaus on myös hyödyllinen työkalu tuottajille, joille paraatit eivät ole tuttuja.
Tarkoituksenani oli tutkia haastattelujen avulla erityisesti sitä, miten kaupunkifestivaaliin osallistuminen on vaikuttanut osallistuneiden yritysten myyntiin. Tähän kysymykseen en saanut tutkimuksessa selkeää vastausta. Onnistuin kuitenkin haastattelujen avulla selvittämään monia kiinnostavia seikkoja Ihana Helsinki – kaupunkifestivaaliin osallistumisesta. Lisäksi opinnäytetyössä on voitu osoittaa yleisellä tasolla, että tapahtumat vaikuttavat niin talouteen kuin myös kaupunkien elävyyteen.
Työni painottuu ensimmäiseen Ihana Helsinki – kaupunkifestivaaliin vuonna 2012. Festivaali sai myös jatkoa vuonna 2013 ja vuoden 2014 tapahtuman suunnittelu on jo käynnissä. Esittelin haastattelututkimuksen tulokset Helsinki City Markkinointi ry:lle festivaalin jälkeen. Uskon, että he ovat kyenneet hyödyntämään tutkimustuloksia vuoden 2013 festivaalissa. Ihana Helsinki – kaupunkifestivaalin koordinointia hoitanut Pluto Finland on myös esittänyt nykyiselle työnantajalleni ehdotuksen, että tuottaisin paraatin osaksi festivaalia myös uudelleen, mutta toistaiseksi ehdotukset eivät ole päässeet toteutukseen.