Paukkulan verkkomarkkinoinnin ohjeisto
Ahapainen, Atte (2013)
Ahapainen, Atte
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Paukkulalle (Suomen nuoriso-opistolle) nykyaikainen ja helppokäyttöinen verkkomarkkinoinnin ohjeisto. Työn tutkimusongelmana on selvittää, mitkä ovat Paukkulan tarpeet verkkomarkkinoinnissa. Näiden tarpeiden sekä eri lähteiden ja verkkomarkkinoinnin alustojen tutkimisen pohjalta luon ohjeiston, jonka tarkoituksena on helpottaa Paukkulan toimintaa, viestintää ja markkinointia verkossa.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa esittelen verkkomarkkinoinnin käsitettä ja sen vahvuuksia ja heikkouksia. Lisäksi esittelen ohjeiston ja raportin kannalta tärkeitä verkko-markkinointiin liittyviä käsitteitä. Toisessa osassa esittelen Paukkulan kannalta tärkeimpiä verkkomarkki-noinnin alustoja.
Käytin työssä tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Haastattelin neljää Paukkulan työntekijää työtä varten. Haastattelut toteutin yksilöhaastatteluina. Lisäksi tutkin eri verkkomarkkinoinnin alustoja ohjeistoa varten.
Tavoitteena ohjeiston laadinnassa on tehdä ohjeistosta nykyaikainen ja helppokäyttöinen. Ohjeiston täytyy käsitellä Paukkulan kannalta tärkeitä verkkomarkkinoinnin alustoja ja ohjeistaa tarkasti ja selkeästi alus-toilla tehtäviä toimenpiteitä. Rajasin ohjeiston käsittelemään Paukkulalla käytössä olevia verkkomarkki-noinnin alustoja, jotka ovat Paukkulan verkkosivut, blogi ja Facebook.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa esittelen verkkomarkkinoinnin käsitettä ja sen vahvuuksia ja heikkouksia. Lisäksi esittelen ohjeiston ja raportin kannalta tärkeitä verkko-markkinointiin liittyviä käsitteitä. Toisessa osassa esittelen Paukkulan kannalta tärkeimpiä verkkomarkki-noinnin alustoja.
Käytin työssä tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Haastattelin neljää Paukkulan työntekijää työtä varten. Haastattelut toteutin yksilöhaastatteluina. Lisäksi tutkin eri verkkomarkkinoinnin alustoja ohjeistoa varten.
Tavoitteena ohjeiston laadinnassa on tehdä ohjeistosta nykyaikainen ja helppokäyttöinen. Ohjeiston täytyy käsitellä Paukkulan kannalta tärkeitä verkkomarkkinoinnin alustoja ja ohjeistaa tarkasti ja selkeästi alus-toilla tehtäviä toimenpiteitä. Rajasin ohjeiston käsittelemään Paukkulalla käytössä olevia verkkomarkki-noinnin alustoja, jotka ovat Paukkulan verkkosivut, blogi ja Facebook.