Hotellin sähköiset jakelu- ja myyntikanavat Venäjällä. Case: Best Western Spahotel Casino
Vorobyeva, Svetlana (2013)
Vorobyeva, Svetlana
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on hankkia tietoa matkailun sähköisistä jakelu- ja myyntikanavista Venäjällä. Työn toimeksiantaja on Best Western Spahotel Casino. Lisäksi tavoitteena on tuottaa tutkimuksen keinoin kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle. Tämän opinnäytetyön päätutkimuskysymys on seuraava: "Mitkä jakelu- ja myyntikanavat ovat tehokkaita Best Western Spahotel Casinolle erityisesti Venäjällä?". Suomessa viime vuosina puhuttu paljon venäläisten matkailijoiden potentiaalista ja tehty lukuisia tutkimuksia joiden aiheena oli Venäjä markkinointikohteena. Kuitenkaan sähköisiä jakelu- ja myyntikanavia Venäjällä ei vielä ole paljon tutkittu Suomessa.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee hotellin peruskilpailukeinoja, kuten tuotetta, tuotteen ja palvelun yhdistelmiä, hintaa ja saatavuutta, markkinointiviestintää, ja digitaalisen (sähköisen) markkinointi- ja myyntitoiminnan periaatteita.
Käytännön tutkimus toteutettiin käyttäen sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmiä (mm. kysely, puolistrukturoitu haastattelu ja teemahaastattelu). Tutkimus toteutettiin vuonna 2013 vii-koilla 10–19. Eri menetelmien yhdistelmän tarkoituksena oli kerätä sekä ammattilaisten että tavallisten matkailijoiden mielipiteitä ja saada sitten mahdollisimman kokonaista ja realistista kuvaa aiheesta.
Tutkimukseen osallistuivat kaikkiaan 109 matkailijaa ja 6 asiantuntijaa. Tutkimuksen tulosten perusteella venäläiset matkailijat voidaan jakaa kahdeksi eri ryhmäksi: ne, jotka ostavat valmiit matkat matkatoimis-toista ja ne, jotka järjestävät matkansa itse. Sähköiset kanavat, kuten hakukoneet, matkailun internet-sivut, hotellin kotisivut ja keskustelufoorumit ovat tehokkaita jakelukanavia Venäjällä. Matkatoimistot toimivat vielä myyntikanavana parhaiten, mutta internetin rooli kasvaa jatkuvasti. Tutkimuksesta tulee esille, että venäläisille matkailijoille suositukset ovat hyvin tärkeitä tietolähteenä ja vaikuttavat ostospäätökseen. Yli 45-vuotiaat käyvät erilaisilla matkailun internetsivuilla harvemmin kuin nuorempi ikäryhmä. Vain kolmas osa heistä vierailee internetsivuilla ennen matkaa säännöllisesti ja melkein puolet tekee näin harvoin tai ei koskaan, 25 - 45-vuotiaista 76 % käy matkailun internetsivuilla etsimässä tietoa ennen mat-kaa. Lopuksi esitellään jatkotutkimusehdotuksia Best Western Spahotel Casinolle, esimerkiksi olisi hyvä myös tutkia ja vertailla matkailun internet-sivustoja, jotka tulivat esille tässä tutkimuksessa, jotta voidaan valita ja ottaa käyttöön tehokkaimmat.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee hotellin peruskilpailukeinoja, kuten tuotetta, tuotteen ja palvelun yhdistelmiä, hintaa ja saatavuutta, markkinointiviestintää, ja digitaalisen (sähköisen) markkinointi- ja myyntitoiminnan periaatteita.
Käytännön tutkimus toteutettiin käyttäen sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmiä (mm. kysely, puolistrukturoitu haastattelu ja teemahaastattelu). Tutkimus toteutettiin vuonna 2013 vii-koilla 10–19. Eri menetelmien yhdistelmän tarkoituksena oli kerätä sekä ammattilaisten että tavallisten matkailijoiden mielipiteitä ja saada sitten mahdollisimman kokonaista ja realistista kuvaa aiheesta.
Tutkimukseen osallistuivat kaikkiaan 109 matkailijaa ja 6 asiantuntijaa. Tutkimuksen tulosten perusteella venäläiset matkailijat voidaan jakaa kahdeksi eri ryhmäksi: ne, jotka ostavat valmiit matkat matkatoimis-toista ja ne, jotka järjestävät matkansa itse. Sähköiset kanavat, kuten hakukoneet, matkailun internet-sivut, hotellin kotisivut ja keskustelufoorumit ovat tehokkaita jakelukanavia Venäjällä. Matkatoimistot toimivat vielä myyntikanavana parhaiten, mutta internetin rooli kasvaa jatkuvasti. Tutkimuksesta tulee esille, että venäläisille matkailijoille suositukset ovat hyvin tärkeitä tietolähteenä ja vaikuttavat ostospäätökseen. Yli 45-vuotiaat käyvät erilaisilla matkailun internetsivuilla harvemmin kuin nuorempi ikäryhmä. Vain kolmas osa heistä vierailee internetsivuilla ennen matkaa säännöllisesti ja melkein puolet tekee näin harvoin tai ei koskaan, 25 - 45-vuotiaista 76 % käy matkailun internetsivuilla etsimässä tietoa ennen mat-kaa. Lopuksi esitellään jatkotutkimusehdotuksia Best Western Spahotel Casinolle, esimerkiksi olisi hyvä myös tutkia ja vertailla matkailun internet-sivustoja, jotka tulivat esille tässä tutkimuksessa, jotta voidaan valita ja ottaa käyttöön tehokkaimmat.