Nuorten neuropsykiatristen häiriöiden kartoittamisen kyselylomakemalli
Tarilo, Camilla; Vikström, Satu (2013)
Tarilo, Camilla
Vikström, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219408
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan toimipisteen ja Länsi-Uudenmaan NV-verkoston (neurologisten vammaisyhdistysten yhteistyöverkosto) kanssa yhdessä toteutettu hanke, joka on osa Pumppu-hanketta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kyselylomakemalli, jonka avulla nuorten neuropsykiatrisiin häiriöihin viittaavia tekijöitä havaittaisiin ja tunnistettaisiin ajoissa. Näin nuorta voitaisiin ohjata ja edesauttaa oikean tutkimus- ja tukimuodon piiriin, jotta voitaisiin minimoida riskit syrjäytymiseen ja oireilun pahenemiseen.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa syrjäytymisvaarassa olevien nuorten osalta neuropsykiatristen häiriöiden ilmenemistä nuorten ongelmien taustalta ja laatia konkreettisia ja selkeästi ymmärrettäviä kysymyksiä sisältävä kyselylomake, johon nuoren on helppo vastata. Tarkoituksena oli kehittää oppilashuoltoon kuuluville jäsenille sekä nuorisotoimen edustajille apuväline, joka helpottaa tulevaisuudessa nuorten parissa toimivia eri asiantuntijoita tunnistamaan oireilua ja toimintatapoja, jotka saattavat viitata neuropsykiatristen häiriöiden olemassa oloon. Lomake toimii työkaluna, apuvälineenä sekä keskustelun pohjana nuorten neuropsykiatristen häiriöiden kartoittamisessa ja tunnistamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui neuropsykiatristen häiriöiden kuvaamisesta sekä niiden ilmenemisestä nuorten arjessa. Tämän opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, jonka tarkoituksena oli haastattelemalla eri asiantuntijoita, saada tietoa siitä, kuinka neurologiset oireet näyttäytyvät nuoren arjessa. Tutkimuksen ensisijainen menetelmä oli kvalitatiivinen kyselytutkimus. Teoriatiedon sekä asiantuntijoiden haastatteluista saadun tiedon pohjalta työstettiin ja kehitettiin kyselylomake testausta varten. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen testaukseen osallistui yhteensä 9 nuorta yhdessä ohjaajan kanssa. Vastauksia saatiin yhteensä 4.
Tutkimustulokset osoittivat, että tämänkaltaiselle lomakkeelle on tarvetta nuorten parissa työskenteleville. Lomakkeen pituus nousi testaajien huolenaiheeksi. Todettiin, etteivät nuoret kykene keskittymään kymmensivuiseen kyselylomakkeeseen.
Tutkimuksen tulosten mukaan tärkeimmät lomakkeen jatkokehittämistarpeet olivat mm. ohjeistuksen selkiyttäminen sekä asiantuntijoiden osallistuminen tulosten tulkintaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kyselylomakemalli, jonka avulla nuorten neuropsykiatrisiin häiriöihin viittaavia tekijöitä havaittaisiin ja tunnistettaisiin ajoissa. Näin nuorta voitaisiin ohjata ja edesauttaa oikean tutkimus- ja tukimuodon piiriin, jotta voitaisiin minimoida riskit syrjäytymiseen ja oireilun pahenemiseen.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa syrjäytymisvaarassa olevien nuorten osalta neuropsykiatristen häiriöiden ilmenemistä nuorten ongelmien taustalta ja laatia konkreettisia ja selkeästi ymmärrettäviä kysymyksiä sisältävä kyselylomake, johon nuoren on helppo vastata. Tarkoituksena oli kehittää oppilashuoltoon kuuluville jäsenille sekä nuorisotoimen edustajille apuväline, joka helpottaa tulevaisuudessa nuorten parissa toimivia eri asiantuntijoita tunnistamaan oireilua ja toimintatapoja, jotka saattavat viitata neuropsykiatristen häiriöiden olemassa oloon. Lomake toimii työkaluna, apuvälineenä sekä keskustelun pohjana nuorten neuropsykiatristen häiriöiden kartoittamisessa ja tunnistamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui neuropsykiatristen häiriöiden kuvaamisesta sekä niiden ilmenemisestä nuorten arjessa. Tämän opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, jonka tarkoituksena oli haastattelemalla eri asiantuntijoita, saada tietoa siitä, kuinka neurologiset oireet näyttäytyvät nuoren arjessa. Tutkimuksen ensisijainen menetelmä oli kvalitatiivinen kyselytutkimus. Teoriatiedon sekä asiantuntijoiden haastatteluista saadun tiedon pohjalta työstettiin ja kehitettiin kyselylomake testausta varten. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen testaukseen osallistui yhteensä 9 nuorta yhdessä ohjaajan kanssa. Vastauksia saatiin yhteensä 4.
Tutkimustulokset osoittivat, että tämänkaltaiselle lomakkeelle on tarvetta nuorten parissa työskenteleville. Lomakkeen pituus nousi testaajien huolenaiheeksi. Todettiin, etteivät nuoret kykene keskittymään kymmensivuiseen kyselylomakkeeseen.
Tutkimuksen tulosten mukaan tärkeimmät lomakkeen jatkokehittämistarpeet olivat mm. ohjeistuksen selkiyttäminen sekä asiantuntijoiden osallistuminen tulosten tulkintaan.