Monipalveluhankinta siivouspalveluiden näkökulmasta
Huttunen, Eija (2013)
Huttunen, Eija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721504
Tiivistelmä
Kilpailutettujen siivouspalveluiden laatu on usein kritiikin aiheena. Siivous koetaan usein välttämättömänä kulueränä ja siivous halutaan hankkia mahdollisimman halvalla. Viime vuosina on markkinoitu myös monipalveluratkaisuja, joissa yksi yritys vastaisi useiden eri palveluiden tuottamisesta yhdellä sopimuksella. Tutkimuksessa tarkasteltiin kilpailuttamisprosessia siivouspalveluiden näkökulmasta ja saavutetaanko monipalvelukilpailuttamisella taloudellista hyötyä.
Tutkimusaineistona käytettiin aivoriihtä ja haastatteluita, jotka kohdennettiin asiantuntijoille, joilla on siivousalan tuntemusta sekä kokemusta siivouspalveluiden hankinnasta.
Monipalvelukilpailuttamisen riskejä ja niiden seurauksia tarkasteltiin riskinhallinta-analyysin avulla.
Tulosten mukaan monipalvelukilpailuttamisesella ei ole taloudellista hyötyä kilpailuttamisvaiheessa ja sopimuskauteen liittyvät kielteiset riskit ovat suuremmat kuin mahdolliset hyödyt. Siivouspalvelut, kiinteistönhuoltopalvelut ja ruokapalvelut ovat edellytys varsinaisten ydinpalveluiden tuottamiselle. Jokaisen osa-alueen kilpailuttamiseen tarvitaan palvelun kohderyhmän tarpeiden tuntemusta, hyvää alan erityispiirteiden tuntemista ja hankintaosaamista. Näiden palveluiden tuotantoprosessit ja ammatilliset osaamisvaatimukset ovat niin erilaiset, ettei riittävän ammattitaitoisia moniosaajia ole tuottamaan palvelua, joka täyttää kunkin tehtäväkentän laadulliset vaatimukset kustannustehokkaasti. Mahdollista on kuitenkin lähteä kehittämään kumppanuusajattelumallia tilaajan ja tuottajan välillä, jolloin yhteinen tavoite olisi ammattitaidolla tuotettu ja käyttäjäasiakkaan toiminnan turvaamiseksi toteutettu kokonaisvaltainen palvelu.
Tutkimusaineistona käytettiin aivoriihtä ja haastatteluita, jotka kohdennettiin asiantuntijoille, joilla on siivousalan tuntemusta sekä kokemusta siivouspalveluiden hankinnasta.
Monipalvelukilpailuttamisen riskejä ja niiden seurauksia tarkasteltiin riskinhallinta-analyysin avulla.
Tulosten mukaan monipalvelukilpailuttamisesella ei ole taloudellista hyötyä kilpailuttamisvaiheessa ja sopimuskauteen liittyvät kielteiset riskit ovat suuremmat kuin mahdolliset hyödyt. Siivouspalvelut, kiinteistönhuoltopalvelut ja ruokapalvelut ovat edellytys varsinaisten ydinpalveluiden tuottamiselle. Jokaisen osa-alueen kilpailuttamiseen tarvitaan palvelun kohderyhmän tarpeiden tuntemusta, hyvää alan erityispiirteiden tuntemista ja hankintaosaamista. Näiden palveluiden tuotantoprosessit ja ammatilliset osaamisvaatimukset ovat niin erilaiset, ettei riittävän ammattitaitoisia moniosaajia ole tuottamaan palvelua, joka täyttää kunkin tehtäväkentän laadulliset vaatimukset kustannustehokkaasti. Mahdollista on kuitenkin lähteä kehittämään kumppanuusajattelumallia tilaajan ja tuottajan välillä, jolloin yhteinen tavoite olisi ammattitaidolla tuotettu ja käyttäjäasiakkaan toiminnan turvaamiseksi toteutettu kokonaisvaltainen palvelu.