"EI VOI VAIKUTTAA, EIKÄ TOTEUTTAA UNELMIA, JOS EI NÄISTÄ PUHUTA" : Kehittämisehdotuksia Aula-työkodin työtoiminnan asiakaslähtöisyydelle
Suihko, Aino (2013)
Suihko, Aino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Aula-työkotien kannatusyhdistys ry ja työn tarkoituksena oli löytää kehittämisehdotuksia Helsinkiläisen kehitysvammaisten työtoimintayksikön Aula-työkodin asiakaslähtöisyydelle. Kehittämisehdotuksia etsittiin kahden eri tutkimuksen kautta: Aula-työkodin asiakkaiden haastatteluilla sekä kolmenkymmeneen Aula-työkodin palvelua vastaavaa työtoimintaa tarjoavaan toimintayksikköön lähetetyn kyselyn kautta.
Vaikka asiakaslähtöisyyttä pidetään yhtenä sosiaali- ja terveysalan suurimmista kehittämiskohteista, ei kehitysvamma-alan asiakaslähtöisyydestä ole juuri tehty tutkimusta. Kehitysvammaisten työtoiminnan asiakaslähtöisyyden selventämiseksi luotiin ja lähetettiin opinnäytetyön tiimoilta muihin työtoimintayksiköihin kysely, jolla kerättiin tietoa asiakaslähtöisyydestä, sekä sen toteuttamisesta, kehittämisestä ja seurannasta kehitysvammaisten työtoiminnassa. Lisäksi asiakashaastatteluiden avulla kerättiin tietoa Aula-työkodin asiakkaiden tyytyväisyydestä palveluun. Haastattelut olivat teema haastatteluita ja ne toteutettiin ryhmämuotoisesti. Haastattelut litteroitiin ja teemoiteltiin ja kysely analysoitiin Digium- ohjelman avulla. Teoriaa ja tutkimustuloksia verrattiin Aula-työkodin asiakaslähtöisyyteen ja tämän pohjalta luotiin kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Aula-työkodin asiakaslähtöisyys näyttäisi olevan hyvällä mallilla. Kehittämisen alueitakin löytyi ja kehittämisehdotukset tiivistettiin neljään osa-alueeseen, joiden sisältö määritettiin Aula-työkodin toimintaa asiakashaastattelujen ja kehitysvammaisten työtoiminnan asiakaslähtöisyyttä selvittävän kyselyn avulla kerättyyn aineistoon vertaamalla. Opinnäytetyön tuloksia on tarkoitus hyödyntää Aula-työkodin jatkuvassa kehittämistyössä. Lisäksi toivon, että opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut samankaltaista työtoiminnan palvelua tarjoavat yksiköt asiakaslähtöisyyden kehittämistä suunnitellessaan.
Vaikka asiakaslähtöisyyttä pidetään yhtenä sosiaali- ja terveysalan suurimmista kehittämiskohteista, ei kehitysvamma-alan asiakaslähtöisyydestä ole juuri tehty tutkimusta. Kehitysvammaisten työtoiminnan asiakaslähtöisyyden selventämiseksi luotiin ja lähetettiin opinnäytetyön tiimoilta muihin työtoimintayksiköihin kysely, jolla kerättiin tietoa asiakaslähtöisyydestä, sekä sen toteuttamisesta, kehittämisestä ja seurannasta kehitysvammaisten työtoiminnassa. Lisäksi asiakashaastatteluiden avulla kerättiin tietoa Aula-työkodin asiakkaiden tyytyväisyydestä palveluun. Haastattelut olivat teema haastatteluita ja ne toteutettiin ryhmämuotoisesti. Haastattelut litteroitiin ja teemoiteltiin ja kysely analysoitiin Digium- ohjelman avulla. Teoriaa ja tutkimustuloksia verrattiin Aula-työkodin asiakaslähtöisyyteen ja tämän pohjalta luotiin kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Aula-työkodin asiakaslähtöisyys näyttäisi olevan hyvällä mallilla. Kehittämisen alueitakin löytyi ja kehittämisehdotukset tiivistettiin neljään osa-alueeseen, joiden sisältö määritettiin Aula-työkodin toimintaa asiakashaastattelujen ja kehitysvammaisten työtoiminnan asiakaslähtöisyyttä selvittävän kyselyn avulla kerättyyn aineistoon vertaamalla. Opinnäytetyön tuloksia on tarkoitus hyödyntää Aula-työkodin jatkuvassa kehittämistyössä. Lisäksi toivon, että opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut samankaltaista työtoiminnan palvelua tarjoavat yksiköt asiakaslähtöisyyden kehittämistä suunnitellessaan.