Pelialan & pelintekovälineiden selvitys
Sillantaus, Topi (2013)
Sillantaus, Topi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli pelialan katsaus ja erityisesti Unity3D-ohjelma. Kävin ensiksi läpi pelialaa yleisesti kertoen sen historiasta ja mielestäni sen tärkeimmistä asioista. Seuraavaksi otin esille muutamia pelienteko-ohjelmistoja, minkä jälkeen siirryin käymään tarkemmin läpi Unityä. Unity3D- osuudessa kävin läpi Unityn historiaa ja sen perustoimintoja. Näiden aiheiden jälkeen oli vuorossa pieni tutkimukseni Unityn käytöstä Suomessa. Olin tehnyt tutkimusta siitä, kuinka laajaa Unityn käyttö oli suomalaisissa pelifirmoissa. Tutkimusteni pohjalta esitin tietoja siitä, kuinka keskeinen Unity Suomalaisessa pelimaailmassa tämän tutkimuksen aikana oli.
Näiden asioiden jälkeen vuorossa oli oma projektini, jossa olin tehnyt Unityllä pienimuotoisen kokeellisen demonstraation. Tein aluksi Mikkelin ammattikorkeakoululla sijaitsevan CampusIT-yrityksen tiloista 3D-mallinnuksen Google SketchUp -ohjelmalla. Minulla oli myös eräältä opettajaltani saatu 3D-malli koko Mikpolista, jota käytin myös demonstraatiossani. Demonstraation tarkoituksena oli tuoda Mallinnukset Unity3D-ohjelmaan, jossa sitten pystyisi liikkumaan mallien välillä vapaasti. Kerroin projektin eri vaiheista ja prosessin kulusta mahdollisimman tarkasti.
Päätännössä tein yhteenvetoa opinnäytetyöstäni ja sen eri asioiden merkityksistä. Kerroin opinnäytetyöni kulusta, ongelmatilanteista, missä onnistuin ja mitä olisin voinut tehdä toisin. Päätäntöön sisältyi myös tekemäni demonstraation analysointia esimerkiksi siitä, voisiko projektia jatkaa tulevaisuudessa eteenpäin.
Näiden asioiden jälkeen vuorossa oli oma projektini, jossa olin tehnyt Unityllä pienimuotoisen kokeellisen demonstraation. Tein aluksi Mikkelin ammattikorkeakoululla sijaitsevan CampusIT-yrityksen tiloista 3D-mallinnuksen Google SketchUp -ohjelmalla. Minulla oli myös eräältä opettajaltani saatu 3D-malli koko Mikpolista, jota käytin myös demonstraatiossani. Demonstraation tarkoituksena oli tuoda Mallinnukset Unity3D-ohjelmaan, jossa sitten pystyisi liikkumaan mallien välillä vapaasti. Kerroin projektin eri vaiheista ja prosessin kulusta mahdollisimman tarkasti.
Päätännössä tein yhteenvetoa opinnäytetyöstäni ja sen eri asioiden merkityksistä. Kerroin opinnäytetyöni kulusta, ongelmatilanteista, missä onnistuin ja mitä olisin voinut tehdä toisin. Päätäntöön sisältyi myös tekemäni demonstraation analysointia esimerkiksi siitä, voisiko projektia jatkaa tulevaisuudessa eteenpäin.