Puheentunnistuksen käyttöönotto : Tyksin patologian kylmäsanelu
Korgan, Pauli (2013)
Korgan, Pauli
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käyttöön Tyksin patologian osastolle uudenlainen puheentunnistusohjelma. Kokonaisuus koostui useasta eri vaiheesta, jonka avulla loppukäyttäjälle saatiin mahdollisimman toimiva kokonaisvaltainen ratkaisu. Puheentunnistuksen käyttöönoton aikana piti perehtyä erilaisten puheentunnistusteknologioiden toimintaan, sekä määrittää monia, vain patologiassa käytettäviä sanastoteknisiä yksityiskohtia.
Puheentunnistuksen käyttöönotto vaati erilaista palvelinosaamista ja sen lisäksi Microsoft SQL -tuntemusta, jotta haku- ja tallennusparametrien optimointi olisi tapahtunut käyttäjien toivomalla tavalla. Tämä vaati jalkautumista kentälle, sillä itse patologian osaston toiminta ja siellä toivottavien muutosten vaatimukset olivat ennestään epäselvät.
Käyttäjien mielipiteiden huomioonottaminen nousi käyttöönotossa yhdeksi tärkeimmistä asiakohdista, sillä tavoitteena oli mahdollisimman pieni muutosvastarinta - asia joka nousee aina esille sairaalaympäristössä, kun on kyse uuden ohjelmiston käyttöönotosta.
Käyttäjien koulutus sekä patologien omien sovellusasiantuntijoiden kouluttaminen pääkäyttäjiksi tapahtuivat siinä vaiheessa, kun tekniset yksityiskohdat oli saatu valmiiksi ja voitiin siirtyä kohti laajempaa käyttöönottoa. Tällä tavoin mahdolliset ensimmäisen tason ongelmatilanteet hoidetaan patologian sovellusasiantuntijoiden voimin ns. talon sisällä.
Käyttöönotto suoritettiin onnistuneesti ja useat patologit ovat käyttäneet ohjelmistoa jo kuukausia. Päätöksen jälkeen kyseinen projekti on siirtynyt ylläpitotilaan, jossa asiantuntijaresurssina toimiva järjestelmäasiatuntija auttaa tarvittaessa käyttäjiä mahdollisten ongelmatilanteiden selvittämisessä.
Puheentunnistuksen käyttöönotto vaati erilaista palvelinosaamista ja sen lisäksi Microsoft SQL -tuntemusta, jotta haku- ja tallennusparametrien optimointi olisi tapahtunut käyttäjien toivomalla tavalla. Tämä vaati jalkautumista kentälle, sillä itse patologian osaston toiminta ja siellä toivottavien muutosten vaatimukset olivat ennestään epäselvät.
Käyttäjien mielipiteiden huomioonottaminen nousi käyttöönotossa yhdeksi tärkeimmistä asiakohdista, sillä tavoitteena oli mahdollisimman pieni muutosvastarinta - asia joka nousee aina esille sairaalaympäristössä, kun on kyse uuden ohjelmiston käyttöönotosta.
Käyttäjien koulutus sekä patologien omien sovellusasiantuntijoiden kouluttaminen pääkäyttäjiksi tapahtuivat siinä vaiheessa, kun tekniset yksityiskohdat oli saatu valmiiksi ja voitiin siirtyä kohti laajempaa käyttöönottoa. Tällä tavoin mahdolliset ensimmäisen tason ongelmatilanteet hoidetaan patologian sovellusasiantuntijoiden voimin ns. talon sisällä.
Käyttöönotto suoritettiin onnistuneesti ja useat patologit ovat käyttäneet ohjelmistoa jo kuukausia. Päätöksen jälkeen kyseinen projekti on siirtynyt ylläpitotilaan, jossa asiantuntijaresurssina toimiva järjestelmäasiatuntija auttaa tarvittaessa käyttäjiä mahdollisten ongelmatilanteiden selvittämisessä.