ERITYISESTI MUSIIKKIA : Varhaisiän musiikinopetuksen työtapojen soveltuvuus erityistä tukea tarvitsevien lasten parissa
Riukulehto, Enni; Leppälä, Eeva-Leena (2013)
Riukulehto, Enni
Leppälä, Eeva-Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821764
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee varhaisiän musiikinopetuksen työtapojen soveltuvuutta erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa toimiessa. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä on lisääntynyt 2000-luvulla ja heitä osallistuu lisääntyvissä määrin myös varhaisiän musiikinopetukseen. Työn tavoitteena oli selvittää, miten varhaisiän musiikinopetuksen työtapoja voi käyttää ja mitä muita asioita varhaisiän musiikinopettajan tulee ottaa huomioon erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa sekä minkälaisia tavoitteita varhaisiän musiikinopetukselle voidaan asettaa, kun mukana on erityistä tukea tarvitsevia lapsia.
Tutkimus oli luonteeltaan toimintatutkimus ja sen käytännön osa toteutettiin jyväskyläläisessä päiväkodissa tammi- helmikuussa 2013. Käytännön osa koostui kuudesta noin 30–40 minuuttia kestävästä tuokiosta, joihin osallistui viisi lasta. Tuokiot videoitiin ja analysoitiin videoiden ja työn kirjoittajien omien kokemusten pohjalta.
Toimintatutkimuksen perusteella varhaisiän musiikinopetuksen työtavat soveltuivat sellaisenaan myös erityistä tukea tarvitseville lapsille. Käyttökelpoisimmat työtavat olivat musiikkiliikunta, soit-taminen ja laulaminen. Erityistä tukea tarvitsevien lasten musiikinopetuksessa päätavoite on musiikin ilon kokeminen ja lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen, ei niinkään musiikillisten asioiden oppiminen. Lisäksi huomioon otettaviksi asioiksi osoittautuivat opettajan ja lasten välinen vuorovaikutus sekä avustajien lukumäärä.
Tutkimus oli luonteeltaan toimintatutkimus ja sen käytännön osa toteutettiin jyväskyläläisessä päiväkodissa tammi- helmikuussa 2013. Käytännön osa koostui kuudesta noin 30–40 minuuttia kestävästä tuokiosta, joihin osallistui viisi lasta. Tuokiot videoitiin ja analysoitiin videoiden ja työn kirjoittajien omien kokemusten pohjalta.
Toimintatutkimuksen perusteella varhaisiän musiikinopetuksen työtavat soveltuivat sellaisenaan myös erityistä tukea tarvitseville lapsille. Käyttökelpoisimmat työtavat olivat musiikkiliikunta, soit-taminen ja laulaminen. Erityistä tukea tarvitsevien lasten musiikinopetuksessa päätavoite on musiikin ilon kokeminen ja lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen, ei niinkään musiikillisten asioiden oppiminen. Lisäksi huomioon otettaviksi asioiksi osoittautuivat opettajan ja lasten välinen vuorovaikutus sekä avustajien lukumäärä.