Työvälineiden ja tietojärjestelmien vaikutus työhyvinvointiin
Kiiskinen, Iiro (2013)
Kiiskinen, Iiro
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821767
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksijantana toimi GoExcellent Finland South Oy, joka on pohjoismaalainen erilaisia contact center -palveluita tarjoava yritys. Yrityksellä on useita toimipisteitä Suomessa, ja kaiken kaikkiaan yritys työllistää Pohjoismaissa noin 2000 henkeä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksen työntekijöillä käytössä olevia työvälineitä, ennen kaikkea tietokoneohjelmistoja. Samalla oli tarkoituksena selvittää, ovatko työpisteet ja työasemat sopivia työn kannalta, sekä saada kuva yrityksen työntekijöiden työhyvinvointi-, työtyytyväisyys- ja työmotivaatiotasosta. Tarkoituksena oli selvittää, voisiko jokin tietokoneohjelmisto korvata nykyisin käytössä olevia sähköposti- ja toimisto-ohjelmia, ja voitaisiinko uudella ohjelmalla vähentää yrityksen menoja tai lisätä tuloja tehostuneiden työtapojen ansiosta.
Yrityksen työntekijöille tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jolla kartoitettiin työn tavoitteeseen liittyviä aiheita eli käytettävyyttä, työhyvinvointia, työtyytyväisyyttä ja työmotivaatiota. Kyselyn tuloksista koottiin taulukoita ja kuvioita, joilla tuloksia havainnollistettiin. Täysin selkeitä vastauksia ei työn tuloksena syntynyt, mutta suuntaa antavia tuloksia kuitenkin. Tuloksista voidaan jossain määrin päätellä, että työntekijät, jotka ovat tyytyväisiä käyttämiinsä ohjelmiin, ovat keskimäärin myös tyytyväisempiä työhyvinvointia, työtyytyväisyyttä ja työmotivaatiota mitattaessa. Työn tuloksista selviää, että yrityksen käyttämät työpisteet, työasemat ja työvälineet, mukaan lukien tietokoneohjelmistot, täyttävät jokseenkin hyvin työntekijöiden tarpeet, mutta yritys voisi kuitenkin harkita sähköpostijärjestelmän vaihtamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksen työntekijöillä käytössä olevia työvälineitä, ennen kaikkea tietokoneohjelmistoja. Samalla oli tarkoituksena selvittää, ovatko työpisteet ja työasemat sopivia työn kannalta, sekä saada kuva yrityksen työntekijöiden työhyvinvointi-, työtyytyväisyys- ja työmotivaatiotasosta. Tarkoituksena oli selvittää, voisiko jokin tietokoneohjelmisto korvata nykyisin käytössä olevia sähköposti- ja toimisto-ohjelmia, ja voitaisiinko uudella ohjelmalla vähentää yrityksen menoja tai lisätä tuloja tehostuneiden työtapojen ansiosta.
Yrityksen työntekijöille tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jolla kartoitettiin työn tavoitteeseen liittyviä aiheita eli käytettävyyttä, työhyvinvointia, työtyytyväisyyttä ja työmotivaatiota. Kyselyn tuloksista koottiin taulukoita ja kuvioita, joilla tuloksia havainnollistettiin. Täysin selkeitä vastauksia ei työn tuloksena syntynyt, mutta suuntaa antavia tuloksia kuitenkin. Tuloksista voidaan jossain määrin päätellä, että työntekijät, jotka ovat tyytyväisiä käyttämiinsä ohjelmiin, ovat keskimäärin myös tyytyväisempiä työhyvinvointia, työtyytyväisyyttä ja työmotivaatiota mitattaessa. Työn tuloksista selviää, että yrityksen käyttämät työpisteet, työasemat ja työvälineet, mukaan lukien tietokoneohjelmistot, täyttävät jokseenkin hyvin työntekijöiden tarpeet, mutta yritys voisi kuitenkin harkita sähköpostijärjestelmän vaihtamista.