”MUN MIELESTÄ MEIDÄN PITÄÄ SIT YRITTÄÄ TEHDÄ SIITÄ VUOROHOIDOSTA SEMMOSTA, ET SEN LAPSEN ON SIELLÄ HYVÄ OLLA” : Työntekijöiden kokemuksia lapsen kasvusta ja kehityksestä vuorohoidossa
Hyvönen, Lotta; Ulvila, Iina (2013)
Hyvönen, Lotta
Ulvila, Iina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821801
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää vuoropäiväkodissa työskentelevien työntekijöiden näkökulmasta vuorohoidon merkitystä lapsen kasvulle, kehitykselle ja hyvinvoinnille. Toisena tavoitteena oli tutkia millaisia huolenaiheita työntekijöillä ilmenee vuoropäivähoidossa ja miten niihin työyhteisöissä reagoidaan. Selvitimme myös työntekijöiden kokemuksia ja ajatuksia lastensuojeluilmoituksen tekemisestä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräsimme haastattelemalla ja tutkimusmenetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessamme haastattelimme viittä vuoropäiväkodin työntekijää, joista kolme oli koulutukseltaan lastentarhanopettajia, yksi sosionomi ja yksi lähihoitaja. Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys koostuu päivähoidon ja vuorohoidon määrittelystä, lapsen kasvun ja kehityksen eri osa-alueiden kuvaamisesta sekä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
Tutkimuksemme pohjalta, emme voi osoittaa, että vuorohoito itsessään toisi erityisiä haasteita lapsen kasvulle, kehitykselle ja hyvinvoinnille. Lasta pyritään tukemaan vuorohoidossa hänen tarvitsemallaan tavalla riippumatta hoitoajasta. Tutkimuksemme osoittaa myös, että vuorohoidon työntekijät ovat ammattitaitoisia ja pystyvät havainnoimaan lasta sekä tarvittaessa tekemään jatkotoimenpiteitä lapsen edun mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräsimme haastattelemalla ja tutkimusmenetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessamme haastattelimme viittä vuoropäiväkodin työntekijää, joista kolme oli koulutukseltaan lastentarhanopettajia, yksi sosionomi ja yksi lähihoitaja. Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys koostuu päivähoidon ja vuorohoidon määrittelystä, lapsen kasvun ja kehityksen eri osa-alueiden kuvaamisesta sekä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
Tutkimuksemme pohjalta, emme voi osoittaa, että vuorohoito itsessään toisi erityisiä haasteita lapsen kasvulle, kehitykselle ja hyvinvoinnille. Lasta pyritään tukemaan vuorohoidossa hänen tarvitsemallaan tavalla riippumatta hoitoajasta. Tutkimuksemme osoittaa myös, että vuorohoidon työntekijät ovat ammattitaitoisia ja pystyvät havainnoimaan lasta sekä tarvittaessa tekemään jatkotoimenpiteitä lapsen edun mukaisesti.