Konsumentbeteende bland besökarna i Fiskars bruk
Katter, Casandra (2013)
Katter, Casandra
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821729
Tiivistelmä
Fiskars bruk är ett attraktivt besöksmål i Västra Nyland och fungerar i huvudsak som ett historiskt minnesmärke och ett centrum för olika konstnärers och hantverkares verkstä-der. Eftersom att bruket årligen besöks av över 150 000 människor är det av betydelse att producenterna i bruket vet vem deras besökare är och hur dessa beter sig under sitt besök. Syftet med arbetet var således att utreda vem som besöker Fiskars bruk och hur besökarna beter sig. För att utreda konsumentbeteendet gjordes 28 kvantitativa fråge-enkäter där skribenten var i kontakt med respondenterna. Enkäternas syfte var att ge skribenten en djupare förståelse om besökarnas karaktär och deras beteendemönster. Undersökningen visade att det finns olika segment av besökare i bruket och de största är; pensionärer, barnfamiljer, utlänningar och stadsbor i åldern 25-45. Alla dessa seg-ment beter sig på olika sätt. Undersökningen gav också en inblick i hur Fiskars upplevs som turismprodukt, vilka som alltså är destinationens attraktionsfaktorer. Den teore-tiska referensramen innehåller följande områden; turismprodukt, klassificering av besö-kare samt konsumentbeteende. Referensramen fungerade som ett bra stöd åt undersök-ningen. Fiskars Village is an attractive destination in Western Uusimaa and serves mainly as a historical monument and a center for work-shops of various artists and craftsmen. It is important that the producers knows who their visitors are and how they behave during their visit since the village annually is visited by over 150 000 people. The aim of this thesis was therefore to investigate who visit Fiskars Village and how the visitors behave. To investigate consumer behavior 28 quantitative questionnaire surveys were made in which the writer was in contact with the respondents. The purpose with these was to give the writer a deeper understanding about visitor characteristics and behavior patterns. The survey showed that there are different segments of visitors in the village and the largest are: seniors, families, foreigners, and city dwellers aged 25-45. All these segments behave differently during their visit. The survey also gave an insight into how Fiskars is perceived as a tourism product and the factors that attracts visitors to Fiskars. The theoretical framework includes the following areas: tourism product, classification of visitors and consumer behavior. The framework functioned as a good support for the investigation.