Hilpeyttä ja hyvintointia : Prosessidraaman käyttö vanhusten kanssa
Siitojoki, Laura (2013)
Siitojoki, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921926
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin prosessidraaman käyttöä vanhusten kanssa. Työn tavoitteena oli saada prosessidraamasta virikeohjaajille uusi menetelmä. Uuden menetelmän käyttöönoton helpottamiseksi opinnäyteyössä tuotettiin opas ohjaajille. Opinnäytetyössä myös tutkittiin draaman voimaannuttavia ja hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Opinnäytetyön työelämänyhteytenä oli Tampereella sijaitseva Tammenlehväkeskus Oy.
Opinnäytetyön tietoperusta perustui teorioihin draamakasvatuksesta, hyvinvoinnista, vanhuudesta sekä voimaantumisesta. Lisäksi työssä hyödynnettiin tekijän omakohtaisia kokemuksia vanhustyöstä sekä draamakasvatuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin prosessidraama-työskentelyä havainnoimalla. Vanhuksille toteutettu leiripäivä myös videoitiin, jolloin havainnointia toiminnasta tehtiin myös jälkikäteen. Tieto prosessidraaman toimivuudesta sekä sen voimaannuttavista vaikutuksista saatiin ryhmähaastattelulla, jossa haastateltiin leiripäivään osallistuneita vanhuksia. Myös virikeohjaajien havainnot päivästä sekä heidän haastattelunsa tuottivat tutkimusaineistoa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että prosessidraamalla oli voimaannuttavia vaikutuksia vanhusten hyvinvointiin. Ohjaajat myös kokivat, että prosessidraama on käyttökelpoinen menetelmä Tammenlehväkeskuksen viriketoimintaan. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan esittää, että prosessidraama on taidelähtöinen menetelmä, jota voi soveltaa vanhusten kanssa. Jatkossa menetelmän kehittämistä voisi jatkaa tutkimalla Ohjaajien oppaan toimivuutta ja hyötyä prosessidraaman suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön tietoperusta perustui teorioihin draamakasvatuksesta, hyvinvoinnista, vanhuudesta sekä voimaantumisesta. Lisäksi työssä hyödynnettiin tekijän omakohtaisia kokemuksia vanhustyöstä sekä draamakasvatuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin prosessidraama-työskentelyä havainnoimalla. Vanhuksille toteutettu leiripäivä myös videoitiin, jolloin havainnointia toiminnasta tehtiin myös jälkikäteen. Tieto prosessidraaman toimivuudesta sekä sen voimaannuttavista vaikutuksista saatiin ryhmähaastattelulla, jossa haastateltiin leiripäivään osallistuneita vanhuksia. Myös virikeohjaajien havainnot päivästä sekä heidän haastattelunsa tuottivat tutkimusaineistoa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että prosessidraamalla oli voimaannuttavia vaikutuksia vanhusten hyvinvointiin. Ohjaajat myös kokivat, että prosessidraama on käyttökelpoinen menetelmä Tammenlehväkeskuksen viriketoimintaan. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan esittää, että prosessidraama on taidelähtöinen menetelmä, jota voi soveltaa vanhusten kanssa. Jatkossa menetelmän kehittämistä voisi jatkaa tutkimalla Ohjaajien oppaan toimivuutta ja hyötyä prosessidraaman suunnittelussa ja toteutuksessa.