Terveys- ja hyvinvointiauto ONNI : Asiakkaiden kokemuksia ONNI -auton palvelun saatavuudesta ja laadusta
Vähä, Krista; Rasinkangas, Sanna (2013)
Vähä, Krista
Rasinkangas, Sanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921986
Tiivistelmä
ONNI on liikkuva terveys- ja hyvinvointiauto, joka tarjoaa terveys ja hyvinvointipalveluita Länsi-Pohjan alueella lähiöiden ja syrjäseudun asukkaille. ONNI on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun terveysalan yksikön kehittämishanke. ONNI -auto toimii myös opiskelijoiden oppimisympäristönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ONNI –auton palveluiden saatavuutta ja laatua asiakaskyselyn avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ONNI –auton käyttäjäkokemuksista.
Opinnäytetyön teoria koostuu ONNI -autosta ja palvelun laadusta. ONNI -auton toiminta on liikkuvaa palvelua. Lisäksi ONNI- auto toimii matalankynnyksen periaatteella ja palvelun saatavuus on tärkeä osa auton toimintaa. ONNI on terveys- ja hyvinvointipalveluauto. ONNI -auto on ennaltaehkäisevää, joten toiminnalla pyritään edistämään terveyttä.
Asiakkaiden kokemuksia selvitettiin ONNI -auton saatavuudesta ja laadusta kyselylomakkeen avulla. Kvantitatiivinen asiakaskysely toteutettiin Kemin ja Tornion alueella keväällä 2013. Tutkimuksen otos oli 40 vastauslomaketta. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä SPSS -ohjelmaa.
Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä ONNI -auton palvelun saatavuuteen ja laatuun. Asiakkaiden mielestä ONNI -autossa toimi sekä ohjaus- että neuvontapalvelut ja mittaukset. Terveys- ja hyvinvointiauton toiminnan vahvuudeksi nähtiin henkilökunnan lähellä olo. Kehittämisideaksi ehdotettiin enemmän näkyvyyttä sekä käyntejä yrityksiin.
Opinnäytetyön teoria koostuu ONNI -autosta ja palvelun laadusta. ONNI -auton toiminta on liikkuvaa palvelua. Lisäksi ONNI- auto toimii matalankynnyksen periaatteella ja palvelun saatavuus on tärkeä osa auton toimintaa. ONNI on terveys- ja hyvinvointipalveluauto. ONNI -auto on ennaltaehkäisevää, joten toiminnalla pyritään edistämään terveyttä.
Asiakkaiden kokemuksia selvitettiin ONNI -auton saatavuudesta ja laadusta kyselylomakkeen avulla. Kvantitatiivinen asiakaskysely toteutettiin Kemin ja Tornion alueella keväällä 2013. Tutkimuksen otos oli 40 vastauslomaketta. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä SPSS -ohjelmaa.
Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä ONNI -auton palvelun saatavuuteen ja laatuun. Asiakkaiden mielestä ONNI -autossa toimi sekä ohjaus- että neuvontapalvelut ja mittaukset. Terveys- ja hyvinvointiauton toiminnan vahvuudeksi nähtiin henkilökunnan lähellä olo. Kehittämisideaksi ehdotettiin enemmän näkyvyyttä sekä käyntejä yrityksiin.