Markkinointiveistinnän kehityssuunnitelma : Internet-sivujen ylläpidon ja asiakaslähtöisyyden kehittäminen. Case: Boutique Armoire
Hanström, Anna (2009)
Hanström, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma helsinkiläiselle naistenvaateliikkeelle Boutique Armoirelle. Opinnäytetyössä keskityttiin Internet-sivujen ylläpidon sekä asiakaslähtöisyyden kehittämiseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä ovat ne lähtökohdat, jotka tulisi ottaa huomioon kehitettäessä Internet-sivuja sekä niiden asia-kaslähtöisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös suunnitella Internet-sivujen kehitysehdotus Boutique Armoirelle.
Samanaikaisesti tämän työn kanssa vestonomiopiskelija Sari Halonen työstää omaa opinnäytetyötään Boutique Armoirelle aiheenaan myymälämarkkinoinnin kehittäminen. Yhdessä nämä työt toimivat kattavana markkinointiviestinnän kehityssuunnitelmana Boutique Armoirelle.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2009. Työn tutkimuksellinen osa toteutettiin käyttämällä tutkimusmenetelminä havainnointia, haastattelua sekä kyselyä. Havainnointi toteutettiin tutkimalla ja vertailemalla Boutique Armoiren ja sen kilpailijoiden sekä rinnakkaistoimijoiden Internet-sivuja. Haastattelu toteutettiin käyttäen teemahaastattelua. Haastateltavana olivat Boutique Armoiren omistaja, sekä myymälänhoitaja. Kysely toteutettiin internetkyselynä ja vastaajiksi valittiin liikkeen nykyisiä kanta-asiakkaita sekä kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka koettiin potentiaalisiksi asiakkaiksi. Myös opinnäytetyöhön liittyvän ammattikirjallisuuden tutkimuksella oli huomattava rooli.
Opinnäytetyössä käsitelty teoria sekä tutkimukset osoittavat, että Internet-sivujen tulisi olla korkealaatuiset sekä asiakaslähtöiset. Internet-sivujen tulisi asiakkaan näkökulmasta olla ajankohtaiset, kiinnostavat ja informatiiviset. Internet-sivujen tulee olla yhtenevät yrityksen muun markkinointiviestinnän kanssa.
Koska tavoitteena oli laatia Internet-sivujen kehityssuunnitelma, seuraava luonnollinen askel on käytännössä toteuttaa nämä sivut.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä ovat ne lähtökohdat, jotka tulisi ottaa huomioon kehitettäessä Internet-sivuja sekä niiden asia-kaslähtöisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös suunnitella Internet-sivujen kehitysehdotus Boutique Armoirelle.
Samanaikaisesti tämän työn kanssa vestonomiopiskelija Sari Halonen työstää omaa opinnäytetyötään Boutique Armoirelle aiheenaan myymälämarkkinoinnin kehittäminen. Yhdessä nämä työt toimivat kattavana markkinointiviestinnän kehityssuunnitelmana Boutique Armoirelle.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2009. Työn tutkimuksellinen osa toteutettiin käyttämällä tutkimusmenetelminä havainnointia, haastattelua sekä kyselyä. Havainnointi toteutettiin tutkimalla ja vertailemalla Boutique Armoiren ja sen kilpailijoiden sekä rinnakkaistoimijoiden Internet-sivuja. Haastattelu toteutettiin käyttäen teemahaastattelua. Haastateltavana olivat Boutique Armoiren omistaja, sekä myymälänhoitaja. Kysely toteutettiin internetkyselynä ja vastaajiksi valittiin liikkeen nykyisiä kanta-asiakkaita sekä kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka koettiin potentiaalisiksi asiakkaiksi. Myös opinnäytetyöhön liittyvän ammattikirjallisuuden tutkimuksella oli huomattava rooli.
Opinnäytetyössä käsitelty teoria sekä tutkimukset osoittavat, että Internet-sivujen tulisi olla korkealaatuiset sekä asiakaslähtöiset. Internet-sivujen tulisi asiakkaan näkökulmasta olla ajankohtaiset, kiinnostavat ja informatiiviset. Internet-sivujen tulee olla yhtenevät yrityksen muun markkinointiviestinnän kanssa.
Koska tavoitteena oli laatia Internet-sivujen kehityssuunnitelma, seuraava luonnollinen askel on käytännössä toteuttaa nämä sivut.