Sosiaalinen media markkinoinnin välineenä : case Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivat
Kujansuu, Heidi (2013)
Kujansuu, Heidi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141308
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena on sosiaalinen media markkinoinnin välineenä. Tutkimukseni toimeksiantajana on Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivat. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää toimeksiantaja yritykselle sosiaalisen median tarjoamat markkinointivälineet ja tutkia mm. facebookin tuomaa lisäarvoa yrityksen markkinointiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutkin neljää eri sosiaalisen median välinettä, joita yritykset Suomessa käyttävät eniten markkinointiinsa. Toinen osa tutkimuksessani koostuu empiirisestä osasta, joka on www-kysely, joka toteutettiin Facebookissa Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivien tykkääjille. Tutkimustuloksilla haettiin kehitysideoita ja ihmisten näkökulmia, mitä he odottavat Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivilta sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen aineisto koostuu sosiaalista mediaa ja markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta ja Internet-lähteistä sekä alan lehtijutuista. Aineistoa on kerätty myös haastattelemalla Juhla- ja ohjelma-palvelu Kuplivien yrittäjiä sekä Facebookin välityksellä toteutetusta www-kyselystä yrityksen tykkääjille.
Www-kyselyllä Facebookissa selvitettiin Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivien tykkääjien näkemystä yrityksen onnistumisesta markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tulokset antoivat suuntaa siihen, että persoonallinen ja lisäarvoa tykkääjille tuova sivusto on kaikkein toivotuin. Lisäarvoa tykkääjien mielestä yritys voisi tarjota esimerkiksi julkaisemalla Facebookissa reseptejä sekä an-tamalla juhla- ja kattausvinkkejä. Myös herkullisia ja laadukkaita kuvia toteutuneista tilaisuuksista sekä tuotteista toivotaan pitopalvelualan osaajilta kertomaan ja näyttämään heidän ammattitaidoistaan. Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivat on saavuttanut hyvin tykkääjiä verrattuna kilpailijoihin, joten markkinoinnin kehittämiseksi sosiaalisessa mediassa pitäisi alkaa antamaan myös jotain potentiaalisille asiakkaillekin ja muodostaa vuorovaikutussuhde heihin, koska siitä sosiaalisessa mediassa juuri on kyse.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutkin neljää eri sosiaalisen median välinettä, joita yritykset Suomessa käyttävät eniten markkinointiinsa. Toinen osa tutkimuksessani koostuu empiirisestä osasta, joka on www-kysely, joka toteutettiin Facebookissa Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivien tykkääjille. Tutkimustuloksilla haettiin kehitysideoita ja ihmisten näkökulmia, mitä he odottavat Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivilta sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen aineisto koostuu sosiaalista mediaa ja markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta ja Internet-lähteistä sekä alan lehtijutuista. Aineistoa on kerätty myös haastattelemalla Juhla- ja ohjelma-palvelu Kuplivien yrittäjiä sekä Facebookin välityksellä toteutetusta www-kyselystä yrityksen tykkääjille.
Www-kyselyllä Facebookissa selvitettiin Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivien tykkääjien näkemystä yrityksen onnistumisesta markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tulokset antoivat suuntaa siihen, että persoonallinen ja lisäarvoa tykkääjille tuova sivusto on kaikkein toivotuin. Lisäarvoa tykkääjien mielestä yritys voisi tarjota esimerkiksi julkaisemalla Facebookissa reseptejä sekä an-tamalla juhla- ja kattausvinkkejä. Myös herkullisia ja laadukkaita kuvia toteutuneista tilaisuuksista sekä tuotteista toivotaan pitopalvelualan osaajilta kertomaan ja näyttämään heidän ammattitaidoistaan. Juhla- ja ohjelmapalvelu Kuplivat on saavuttanut hyvin tykkääjiä verrattuna kilpailijoihin, joten markkinoinnin kehittämiseksi sosiaalisessa mediassa pitäisi alkaa antamaan myös jotain potentiaalisille asiakkaillekin ja muodostaa vuorovaikutussuhde heihin, koska siitä sosiaalisessa mediassa juuri on kyse.