Markkinointisuunnitelma mainostoimistojen alihankintaan keskittyvällä yrityksellä : case: RDN Media
Tiainen, Teemu; Piirainen, Kimmo (2009)
Tiainen, Teemu
Piirainen, Kimmo
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on alihankintaan keskittyvän yrityksen markkinointisuunnitelma. Työ on tehty toimeksiantona RDN Oy:n mediatuotanto-osasto RDN Medialle,joka on päättänyt siirtyä toimimaan alihankkijana mainostoimistoille. Tässä työssä käsitellään markkinointisuunnitelman kaikki osa-alueet.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä mainostoimistot vaativat alihankinnaltaan sekä mitä tarvitaan toimivaan markkinointisuunnitelmaan. Yrityksen siirtyessä uusille markkinoille, sille pyritään hankkimaan käyttökelpoista tietoa markkinoista, kilpailijoista ja sopivista kohderyhmistä. Näiden tietojen pohjalta yritykselle luodaan markkinointisuunnitelma sekä sen toteuttamissuunnitelma käytännössä.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään tarkasti eri markkinoinnin osa-alueiden,kuten toimintaympäristöjen, kilpailukeinojen, strategian ja resurssien, määrittelemiseen.
Toisin sanoen mitä yrityksen tulee ottaa huomioon tehdessään valintoja yrityksen yhden osaston siirtyessä uuteen toimintaympäristöön. Suunnitelman tarkoitus on kuvailla yrityksen asemaa markkinoilla, asettaa tavoitteet ja osoittaa mahdollisuudet ja ongelmat, mitä markkinoinnin osalta alihankintaprojekteihin siirtymisestä seuraa.
Empiriaosa sisältää RDN Median markkinointisuunnitelman, jota varten toteutettiin eri mainostoimistoille kvalitatiivinen haastattelukysely. Kyselyn tarkoitus oli selvittää: mitä mainostoimistot vaativat alihankinnaltaan, mihin tuotteisiin panostetaan enemmän ja mitä tuodaan esiin markkinointikampanjassa.
Kyselytutkimus osoitti, että mainostoimistot ovat avoimia uusille alihankkijoille, vaikka yritysten alihankintaverkosto on yleisesti melko vakiintunut. Alihankkijan valinnassa tärkeimmät kriteerit ovat työn laatu, alihankkijan innovatiivisuus, yritysten välisen suhteen toimivuus ja toimitusvarmuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä mainostoimistot vaativat alihankinnaltaan sekä mitä tarvitaan toimivaan markkinointisuunnitelmaan. Yrityksen siirtyessä uusille markkinoille, sille pyritään hankkimaan käyttökelpoista tietoa markkinoista, kilpailijoista ja sopivista kohderyhmistä. Näiden tietojen pohjalta yritykselle luodaan markkinointisuunnitelma sekä sen toteuttamissuunnitelma käytännössä.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään tarkasti eri markkinoinnin osa-alueiden,kuten toimintaympäristöjen, kilpailukeinojen, strategian ja resurssien, määrittelemiseen.
Toisin sanoen mitä yrityksen tulee ottaa huomioon tehdessään valintoja yrityksen yhden osaston siirtyessä uuteen toimintaympäristöön. Suunnitelman tarkoitus on kuvailla yrityksen asemaa markkinoilla, asettaa tavoitteet ja osoittaa mahdollisuudet ja ongelmat, mitä markkinoinnin osalta alihankintaprojekteihin siirtymisestä seuraa.
Empiriaosa sisältää RDN Median markkinointisuunnitelman, jota varten toteutettiin eri mainostoimistoille kvalitatiivinen haastattelukysely. Kyselyn tarkoitus oli selvittää: mitä mainostoimistot vaativat alihankinnaltaan, mihin tuotteisiin panostetaan enemmän ja mitä tuodaan esiin markkinointikampanjassa.
Kyselytutkimus osoitti, että mainostoimistot ovat avoimia uusille alihankkijoille, vaikka yritysten alihankintaverkosto on yleisesti melko vakiintunut. Alihankkijan valinnassa tärkeimmät kriteerit ovat työn laatu, alihankkijan innovatiivisuus, yritysten välisen suhteen toimivuus ja toimitusvarmuus.