RTE-projekti : tasa-arvoiseen elämään tietoyhteiskunnassa
Pajuniemi, Mika (2007)
Pajuniemi, Mika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella onko Pirkanmaan Sininauha ry:n Tasa-arvoiseen elämään - projektin (RTE-projekti) toimintamalli toimiva ratkaisu projektin kohderyhmän atk-opetukseen. RTE-projektiin on osallistunut 32 kurssilaista. Kyselyillä saatu palaute on ollut erinomaista. Tutkimuksen aineisto perustuu kurssilaisille tehtyyn kyselyyn ja kurssilaisten ohjaajien sähköpostihaastatteluun. Kolmivuotinen projekti käynnistyi Raha-automaattiyhdistyksen rahoittamana kesäkuussa 2005. Projektin avulla koulutetaan erilaisille järjestöille ja yhdistyksille atk-vertaiskouluttajia; koulutuksen kohderyhmänä ovat sosiaalisesti syrjäytyneet ja syrjäytymisvaarassa olevat henkilöt. Projektin visio "Jokainen tarvitsee atk-perustaidot" tähtää tulevaisuuteen, jossa ihminen ja tietotekniikka kohtaavat niin, että väliinputoaminen vähenee ja pysyvä tasa-arvo lisääntyy. Koulutukseen on osallistunut tietoyhteiskunnasta syrjäytyneitä kurssilaisia. Kurssilaisille (ja järjestöille) maksuton koulutus on tapahtunut pienryhmässä (maksimi kuusi henkilöä). Koulutus sisälsi kolme jaksoa. Ensimmäisen jakson (kesto kuusi viikkoa) aikana opeteltiin tietokoneen käytön perustaitoja. Toisella jaksolla (kesto neljä viikkoa) kurssilaiset palasivat takaisin järjestöihinsä ja toimivat vertaiskouluttajina. Kolmannella jaksolla (kesto neljä viikkoa) kerrattiin ja syvennettiin opittua tietoa sekä paneuduttiin vertaiskouluttajajaksolla ilmenneisiin ongelmiin. Jos halutaan kuvailla toimivaa vertaiskoulutuskonseptia muutamalla avainsanalla, olisi lista seuraavanlainen: ilmainen, rento, ei koulumainen, pienryhmä, vertaistuki, viihtyisä ympäristö, ryhmän mukaan muokattu koulutusohjelma. RTE-projektin käyttämä malli on melko helposti monistettavissa käytettäväksi muuallakin, ja sen avulla voidaan edistää syrjäytyneiden osallistumista tietoyhteiskuntaan. Suurimmat tulevaisuuden haasteet ovat ihmisten asenteiden muokkaamisessa. Syrjäytyneiden tulisi asennoitua positiivisemmin tietoyhteiskuntaan ja sisällöntuottajien syrjäytyneihin. Projektissa heräsi myös ajatus mobiililuokkien järjestämisestä tulevaisuudessa. Mobiililuokkien ideana on, että luokka tulee ihmisten luo.