Viinimatkailu viiniasiantuntijuuden kehittäjänä
Kunnari, Maria (2014)
Kunnari, Maria
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401271748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401271748
Tiivistelmä
Tässä työssä keskitytään viinimatkailuun ammatillisen kehittymisen näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, kuinka viinimatkailu voi toimia viiniasiantuntijuuden kehittämisen välineenä. Työn tietoperusta koostuu viinimatkailun kehittymisestä, eri oppimismalleista ja oppimisen teoriasta sekä vaihtoehdoista opiskella viinitietoutta Suomessa.
Työni koostuu kirjallisen aineiston lisäksi kyselystä, jonka suoritin 17.10.2013–7.1.2014 viinimatkan tehneille ravintola-alan ammattilaisille ympäri Suomen. Kyselyssä selvitettiin mm. tehtyjen viinimatkojen määrää, minne tehdyt viinimatkat suuntautuivat ja vastaajien omakohtaisia kokemuksia viinimatkan vaikutuksesta heidän ammattitaitoonsa. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä.
Tuloksena selvisi, että viinimatkailu koetaan hyvin merkittäväksi keinoksi lisätä omaa viinitietoutta sekä uudistaa vanhaa tietoa. Viinimatkalla käydään pääsääntöisesti joko kerran tai hyvin useasti (6 kertaa tai enemmän). Suosituimmat viinimatkakohteet olivat Keski- ja Etelä-Eurooppa. Omakohtaiset kokemukset koettiin mielekkäämmäksi tavaksi oppia kuin luennot ja kirjoista lukeminen. Vastaajat kokivat, että viinimatkailu edistää ammattitaitoa, lisää kiinnostusta viineihin liittyviin opintoihin ja tuo lisäarvoa työhön. Viinimatka yhdistettynä teoreettiseen tietoon mahdollistaa kokemuksellisen oppimisen.
Työni koostuu kirjallisen aineiston lisäksi kyselystä, jonka suoritin 17.10.2013–7.1.2014 viinimatkan tehneille ravintola-alan ammattilaisille ympäri Suomen. Kyselyssä selvitettiin mm. tehtyjen viinimatkojen määrää, minne tehdyt viinimatkat suuntautuivat ja vastaajien omakohtaisia kokemuksia viinimatkan vaikutuksesta heidän ammattitaitoonsa. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä.
Tuloksena selvisi, että viinimatkailu koetaan hyvin merkittäväksi keinoksi lisätä omaa viinitietoutta sekä uudistaa vanhaa tietoa. Viinimatkalla käydään pääsääntöisesti joko kerran tai hyvin useasti (6 kertaa tai enemmän). Suosituimmat viinimatkakohteet olivat Keski- ja Etelä-Eurooppa. Omakohtaiset kokemukset koettiin mielekkäämmäksi tavaksi oppia kuin luennot ja kirjoista lukeminen. Vastaajat kokivat, että viinimatkailu edistää ammattitaitoa, lisää kiinnostusta viineihin liittyviin opintoihin ja tuo lisäarvoa työhön. Viinimatka yhdistettynä teoreettiseen tietoon mahdollistaa kokemuksellisen oppimisen.