Vetovoimatekijät tapahtumaturvallisuudessa
Jukka, Asta (2022)
Jukka, Asta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131248
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtumaturvallisuustyötä tarjoavien organisaatioiden vetovoimaisuutta työnantajana, jolla tässä tarkoitetaan organisaatioiden työnantajamainetta ja työnantajamielikuvia. Työ keskittyy tapahtumaturvallisuutta tarjoaviin organisaatioihin, ja työn toimeksiantajana toimii Securitas Events Oy. Tapahtumaturvallisuutta tarjoavilla organisaatioilla on pulaa työntekijöistä, joten alan työmarkkinoille on muodostumassa kilpailu osaavista työntekijöistä. Työntekijäpula on osittain koronapandemian seurausta. Esimerkiksi tapahtumia on peruuntunut ja työmahdolllisuudet ovat vähentyneet. Myös työntekijöiden arvokäsitykset ovat muuttuneet. Työnantajien on mietittävä uusia tapoja houkutella työntekijöitä palvelukseensa sekä sitouttaa työntekijät organisaatioon.
Suuri merkitys on organisaation vetovoimalla, joka tässä opinnäytetyössä määritetään organisaation työnantajamaineen ja -mielikuvan avulla. Organisaation vetovoiman merkitys näkyy niin uuden työvoiman saamisessa kuin nykyisten työntekijöiden sitouttamisessa organisaatioon. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia työnantajamielikuvia tapahtumaturvallisuudessa työskentelyyn ja siellä toimiviin organisaatioihin liitetään ja miten tapahtumaturvallisuutta tarjoavien organisaatioiden vetovoimaa työnantajana voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi maineen ja mielikuvan käsitteitä sekä tapahtumaturvallisuuden yleistä mainetta. Työn tiedonkeruumuotona empiirisessä osassa käytettiin survey-kyselyä, joka suoritettiin turvallisuusalalla toimiville, turvallisuusalalle haluaville ja alalta jo poistuneille työntekijöille. Kysely sisälsi kysymyksiä turvallisuusalaan ja tapahtumaturvallisuuteen liitettävistä mielikuvista sekä yleisistä työnantajan ja työtehtävien vetovoimatekijöistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajien mukaan tapahtumaturvallisuudessa työskentely koetaan monipuoliseksi ja vaihtelevaksi, vaikkakin palkkaus mielletään huonoksi ja työvuoroissa esiintyviä ongelmia oli paljon esimerkiksi tauotuksen suhteen. Tutkimuksesta ilmeni, että vastaajien mukaan tapahtumaturvallisuudessa toimivien organisaatioiden viestintä ei ole toimivaa uusien työntekijöiden houkutteluun alalle. Näitä vetovoimatekijöitä tapahtumaturvallisuutta tarjoavat organisaatiot voisivat kehittää erilaisilla keinoilla, kuten hyvällä johtamisella, viestinnällä ja mainonnalla.
Suuri merkitys on organisaation vetovoimalla, joka tässä opinnäytetyössä määritetään organisaation työnantajamaineen ja -mielikuvan avulla. Organisaation vetovoiman merkitys näkyy niin uuden työvoiman saamisessa kuin nykyisten työntekijöiden sitouttamisessa organisaatioon. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia työnantajamielikuvia tapahtumaturvallisuudessa työskentelyyn ja siellä toimiviin organisaatioihin liitetään ja miten tapahtumaturvallisuutta tarjoavien organisaatioiden vetovoimaa työnantajana voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi maineen ja mielikuvan käsitteitä sekä tapahtumaturvallisuuden yleistä mainetta. Työn tiedonkeruumuotona empiirisessä osassa käytettiin survey-kyselyä, joka suoritettiin turvallisuusalalla toimiville, turvallisuusalalle haluaville ja alalta jo poistuneille työntekijöille. Kysely sisälsi kysymyksiä turvallisuusalaan ja tapahtumaturvallisuuteen liitettävistä mielikuvista sekä yleisistä työnantajan ja työtehtävien vetovoimatekijöistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajien mukaan tapahtumaturvallisuudessa työskentely koetaan monipuoliseksi ja vaihtelevaksi, vaikkakin palkkaus mielletään huonoksi ja työvuoroissa esiintyviä ongelmia oli paljon esimerkiksi tauotuksen suhteen. Tutkimuksesta ilmeni, että vastaajien mukaan tapahtumaturvallisuudessa toimivien organisaatioiden viestintä ei ole toimivaa uusien työntekijöiden houkutteluun alalle. Näitä vetovoimatekijöitä tapahtumaturvallisuutta tarjoavat organisaatiot voisivat kehittää erilaisilla keinoilla, kuten hyvällä johtamisella, viestinnällä ja mainonnalla.