Piirileirin mediaviestintä Pääkaupunkiseudun Partiolaisissa
Karvinen, Elina (2021)
Karvinen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131277
Tiivistelmä
Pääkaupunkiseudun Partiolaiset on pääkaupunkiseudun suurin nuorisojärjestö. Järjestö järjestää kuuden vuoden välein piirileirin, jonne osallistuu noin 6 000 partiolaista. Piirileireistä on uutisoitu laajalti mediassa. Opinnäytetyössä tutkittiin vuonna 2018 järjestetyn piirileirin medianäkyvyyttä ja siihen johtaneita mediaviestinnän keinoja. Tämän tutkimuksen pohjalta saatiin tulokset, joiden pohjalta seuraavan piirileirin mediaviestintäsuunnitelma voidaan toteuttaa.
Mediaviestintä on tärkeä ulkoisen viestinnän muoto organisaatioille, jotka haluavat tuoda omaa viestiään laajempaan tietoisuuteen tai rakentaa omaa imagoaan. Yleensä mediaviestinnällä organisaatio tavoittelee näkyvyyttä, jonka valossa organisaatiosta välittyy positiivinen mielikuva. Medianäkyvyys on tärkeää organisaatiolle, joka haluaa tuoda esiin asiantuntijuuttaan, osaamistaan ja tunnettuuttaan.
Pääkaupunkiseudun Partiolaisten vuoden 2018 piirileirin medianäkyvyys ylitti kaikki odotukset. Leiristä uutisoitiin yhteensä 16 kertaa eri medioissa – niin valtakunnallisissa kuin paikallismedioissa. Leirin mediaviestintään ei käytetty kovinkaan paljon resursseja, minkä vuoksi organisaatiolla oli pienemmät odotukset leirin medianäkyvyyden suhteen. Tärkeimpänä mediaviestinnän keinona leirillä käytettiin mediatiedotetta, joita lähetettiin medioille
yhteensä kaksi kertaa.
Seuraavaa piirileiriä varten mediaviestintään käytettävien resurssien määrä kannattaa suhteuttaa tavoitteisiin. Edellisestä leiristä opittuna tiedotteiden tärkeys korostuu, mutta mikäli medianäkyvyyttä halutaan leirille, ei voida laskea sen varaan, että samat toimet riittäisivät jatkossakin. Esimerkiksi mediaviestinnän suunnitelmallisuutta ja tavoitteita tulee kehittää seuraavaa leiriä varten.
Mediaviestintä on tärkeä ulkoisen viestinnän muoto organisaatioille, jotka haluavat tuoda omaa viestiään laajempaan tietoisuuteen tai rakentaa omaa imagoaan. Yleensä mediaviestinnällä organisaatio tavoittelee näkyvyyttä, jonka valossa organisaatiosta välittyy positiivinen mielikuva. Medianäkyvyys on tärkeää organisaatiolle, joka haluaa tuoda esiin asiantuntijuuttaan, osaamistaan ja tunnettuuttaan.
Pääkaupunkiseudun Partiolaisten vuoden 2018 piirileirin medianäkyvyys ylitti kaikki odotukset. Leiristä uutisoitiin yhteensä 16 kertaa eri medioissa – niin valtakunnallisissa kuin paikallismedioissa. Leirin mediaviestintään ei käytetty kovinkaan paljon resursseja, minkä vuoksi organisaatiolla oli pienemmät odotukset leirin medianäkyvyyden suhteen. Tärkeimpänä mediaviestinnän keinona leirillä käytettiin mediatiedotetta, joita lähetettiin medioille
yhteensä kaksi kertaa.
Seuraavaa piirileiriä varten mediaviestintään käytettävien resurssien määrä kannattaa suhteuttaa tavoitteisiin. Edellisestä leiristä opittuna tiedotteiden tärkeys korostuu, mutta mikäli medianäkyvyyttä halutaan leirille, ei voida laskea sen varaan, että samat toimet riittäisivät jatkossakin. Esimerkiksi mediaviestinnän suunnitelmallisuutta ja tavoitteita tulee kehittää seuraavaa leiriä varten.