Henkilökunnan näkemyksiä hiljaisesta raportoinnista
Alasalmi, Soili (2021)
Alasalmi, Soili
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201141309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201141309
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyön yhdessä Kainuun soten ikäihmisten ympärivuorokautisten hoivapalvelujen tehostetun palveluasumisen yksikössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata henkilökunnan kokemuksia hiljaisen raportoinnin käytöstä hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille keinoja, joilla voidaan edistää hiljaisen raportoinnin käyttöä yksikössä. Tutkimuskysymyksiä olivat: ”Mitkä asiat vaikuttavat haitallisesti hiljaisen raportoinnin toteutumiseen?”, ”Mitä etuja hiljaisessa raportoinnissa on?” ja ”Millä toimilla hiljaisen raportoinnin käyttöä työssä voitaisiin kehittää?”
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui hoitotyössä erilaisin menetelmin toteutetusta raportoinnista ja rakenteellisesta kirjaamisesta. Opinnäytetyö toteutettiin survey-tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti arvioitavia kysymyksiä. Tutkimuksen perusjoukkoon kuuluivat kaikki työntekijät, jotka työskentelivät tutkimuksentekoaikana neljällä pitkäaikaisasukkaiden osastolla ja perusjoukon koko oli 45 henkilöä. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 16 henkilöä, vastausprosentti oli siis 36 %. Kvantitatiivisten kysymysten vastaukset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kvalitatiivisten kysymysten vastaukset on analysoitu induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan hiljaisen raportoinnin toteutumiseen vaikuttavat haitallisesti resursseista johtuvat puutteet, joita ovat vähäinen tietokoneiden määrä, rauhallisen raportointitilan puuttuminen ja kiire. Työn organisointiin liittyvät tekijät ja henkilökunnan kielteinen asenne hiljaista raportointia kohtaan vaikuttavat myös hiljaisen raportoinnin toteutumiseen. Henkilökunta ei ole sitoutunut uuteen raportointi tapaan ja kokee sen toimimattomaksi omassa työyksikössään. Tutkimustuloksista tulee esille, että hiljaisen raportoinnin käyttöä voidaan edistää yksikössä vaikuttamalla ilmi tulleisiin resurssien puutteisiin ja saamalla koko henkilökunta sitoutumaan kirjaamiseen. Jatkotutkimusaiheina nousivat esille henkilökunnan muutosvastarinnan syiden selvittäminen ja sen tutkiminen vaikuttavatko kehittämistoimet raportointiin
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui hoitotyössä erilaisin menetelmin toteutetusta raportoinnista ja rakenteellisesta kirjaamisesta. Opinnäytetyö toteutettiin survey-tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti arvioitavia kysymyksiä. Tutkimuksen perusjoukkoon kuuluivat kaikki työntekijät, jotka työskentelivät tutkimuksentekoaikana neljällä pitkäaikaisasukkaiden osastolla ja perusjoukon koko oli 45 henkilöä. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 16 henkilöä, vastausprosentti oli siis 36 %. Kvantitatiivisten kysymysten vastaukset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kvalitatiivisten kysymysten vastaukset on analysoitu induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan hiljaisen raportoinnin toteutumiseen vaikuttavat haitallisesti resursseista johtuvat puutteet, joita ovat vähäinen tietokoneiden määrä, rauhallisen raportointitilan puuttuminen ja kiire. Työn organisointiin liittyvät tekijät ja henkilökunnan kielteinen asenne hiljaista raportointia kohtaan vaikuttavat myös hiljaisen raportoinnin toteutumiseen. Henkilökunta ei ole sitoutunut uuteen raportointi tapaan ja kokee sen toimimattomaksi omassa työyksikössään. Tutkimustuloksista tulee esille, että hiljaisen raportoinnin käyttöä voidaan edistää yksikössä vaikuttamalla ilmi tulleisiin resurssien puutteisiin ja saamalla koko henkilökunta sitoutumaan kirjaamiseen. Jatkotutkimusaiheina nousivat esille henkilökunnan muutosvastarinnan syiden selvittäminen ja sen tutkiminen vaikuttavatko kehittämistoimet raportointiin