Varhaiskasvatuksen digitaalisen ryhmäportfolion mallin kehittäminen
Toikka, Minna (2021)
Toikka, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171344
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää malli digitaalisesta ryhmäportfoliosta varhaiskasvatukseen. Mallin tarkoituksena on ohjata varhaiskasvatushenkilöstöä ryhmäportfoliotyöskentelyn aloittamisessa, sekä tehdä siitä helpompaa ja nopeampaa. Ryhmäportfoliosta oli olemassa esimerkkiportfolio, jossa ei ollut kuitenkaan tarkemmin avattu sitä, mitä ryhmäportfoliotyöskentely on ja miksi sitä tehdään. Kehittämistehtävänä oli siis tehdä sellainen malli, joka helpottaa työskentelyn aloittamista, mutta myös ohjaa portfoliopedagogiikkaa.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan materiaaleja ryhmäportfoliosta, kokemusta omasta ryhmäportfoliotyöskentelystä, sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä alan kirjallisuutta. Opinnäytetyöhön on vaikuttanut myös paljon keskustelut varhaiskasvatushenkilöstön kanssa, sekä heidän kokemuksensa portfoliotyöskentelystä ja etenkin sen haasteista. Näihin haasteisiin on pyritty vastaamaan kehitetyn digitaalisen ryhmäportfolion mallin avulla.
Lopputuloksena syntyi malli digitaalisesta ryhmäportfoliosta, joka on ollut käytössä siinä Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikössä, jonka kanssa tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä. Digitaalisen ryhmäportfolion malli on auttanut varhaiskasvatushenkilöstöä ryhmäportfoliotyöskentelyn aloittamisessa. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja lopputuloksena syntynyt digitaalisen ryhmäportfolion malli on otettu käyttöön.
Opinnäytetyön loppuvaiheessa portfoliotyöskentelyä alettiin kehittämään myös kaupungin toimesta teknisesti ja siihen on tulossa lähiaikoina muutoksia. Digitaalisen ryhmäportfolion mallia voisi jatkokehittää niin, että se olisi siirrettävissä myös muille kuin PowerPoint -alustoille tai sen avulla voisi koostaa pienen selkeän oppaan varhaiskasvatushenkilöstölle siitä mitä portfoliotyöskentely on ja miten sitä voi toteuttaa yhteistyössä lasten kanssa.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan materiaaleja ryhmäportfoliosta, kokemusta omasta ryhmäportfoliotyöskentelystä, sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä alan kirjallisuutta. Opinnäytetyöhön on vaikuttanut myös paljon keskustelut varhaiskasvatushenkilöstön kanssa, sekä heidän kokemuksensa portfoliotyöskentelystä ja etenkin sen haasteista. Näihin haasteisiin on pyritty vastaamaan kehitetyn digitaalisen ryhmäportfolion mallin avulla.
Lopputuloksena syntyi malli digitaalisesta ryhmäportfoliosta, joka on ollut käytössä siinä Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikössä, jonka kanssa tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä. Digitaalisen ryhmäportfolion malli on auttanut varhaiskasvatushenkilöstöä ryhmäportfoliotyöskentelyn aloittamisessa. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja lopputuloksena syntynyt digitaalisen ryhmäportfolion malli on otettu käyttöön.
Opinnäytetyön loppuvaiheessa portfoliotyöskentelyä alettiin kehittämään myös kaupungin toimesta teknisesti ja siihen on tulossa lähiaikoina muutoksia. Digitaalisen ryhmäportfolion mallia voisi jatkokehittää niin, että se olisi siirrettävissä myös muille kuin PowerPoint -alustoille tai sen avulla voisi koostaa pienen selkeän oppaan varhaiskasvatushenkilöstölle siitä mitä portfoliotyöskentely on ja miten sitä voi toteuttaa yhteistyössä lasten kanssa.