"Olet aivan oikeassa, minun kehoni on sittenkin erityinen!": 5–6-vuotiaiden lasten kehotunnekasvatuksen tukeminen sadun kautta
Piipponen, Armi; Pellas, Leena (2021)
Piipponen, Armi
Pellas, Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Joensuussa toimivan päiväkodin 5–6-vuotiaiden kehotunnekasvatukseen liittyvää toimintaa. Tavoitteena oli tukea lapsen ymmärrystä omasta kehostaan sadun kautta ja tuoda konkreettinen työväline ryhmän kasvattajien käyttöön.
Opinnäytetyön prosessin kulkua ohjasi konstruktivistinen malli. Tiedonkeruumenetelminä toimi dialoginen keskustelu, opinnäytetyöpäiväkirja sekä havaintojen tekeminen. Työssä on hyödynnetty myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Arviointimenetelminä opinnäytetyössä toimi reflektio ja dialoginen keskustelu. Lapsia osallistettiin arviointiin fiilisjana-menetelmän kautta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi satu, jonka aiheena on lasten kehotunnekasvatus ja oman kehon hyväksyminen, juuri sellaisena kuin se on. Satua voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa kehotunnekasvatuksen työvälineenä. Satu koettiin toimivaksi ja helposti kasvatustilanteissa hyödynnettäväksi. Teemana kehotunnekasvatus koettiin tulevan sadussa esille erinomaisesti.
Opinnäytetyön prosessin kulkua ohjasi konstruktivistinen malli. Tiedonkeruumenetelminä toimi dialoginen keskustelu, opinnäytetyöpäiväkirja sekä havaintojen tekeminen. Työssä on hyödynnetty myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Arviointimenetelminä opinnäytetyössä toimi reflektio ja dialoginen keskustelu. Lapsia osallistettiin arviointiin fiilisjana-menetelmän kautta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi satu, jonka aiheena on lasten kehotunnekasvatus ja oman kehon hyväksyminen, juuri sellaisena kuin se on. Satua voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa kehotunnekasvatuksen työvälineenä. Satu koettiin toimivaksi ja helposti kasvatustilanteissa hyödynnettäväksi. Teemana kehotunnekasvatus koettiin tulevan sadussa esille erinomaisesti.