Koulukiusaamisen tunnistaminen, sen ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen – posterisarja yläkoululaisille
Häyrinen, Sanni; Kähkönen, Janita (2021)
Häyrinen, Sanni
Kähkönen, Janita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201181397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201181397
Tiivistelmä
Kiusaaminen on vakava ja huolestuttava ilmiö. Se aiheuttaa paljon kauaskantoisia ja kielteisiä seurauksia lasten sekä nuorten kehityksessä. Kiusaaminen on tahallista sekä toistuvasti yhteen ja samaan henkilöön kohdistuvaa harmin tai haitan aiheuttamista. Tämän
vuoksi kiusaamisen havaitseminen, tunnistaminen ja siihen puuttuminen varhaisessa vaiheessa on erityisen tärkeää. Puuttumalla välittömästi kiusaamistilanteisiin, voidaan saada
katkaistua kiusaamisesta aiheutuva kierre, sekä ehkäistä myöhempiä ongelmia. Ennaltaehkäisevän toiminnan tavoitteena on, ettei kiusaamistilanteita pääsisi kehittymään lainkaan. Paras keino kiusaamisen vastaisessa toiminnassa on sen ennaltaehkäiseminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä oppilaiden valmiuksia tunnistaa koulukiusaaminen
ja lisätä tietoa sen ennaltaehkäisystä ja siihen puuttumisesta. Opinnäytetyön tehtävänä oli
tuottaa posterisarja. Posterit sisältävät tietoa koulukiusaamisen eri muodoista, ennaltaehkäisystä ja puuttumisesta. Postereiden kohderyhmänä olivat Kontiolahden koulun 7.–9.-
luokkaiset oppilaat.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin kiusaamisen eri muotoja, jotka ovat fyysinen, henkinen,
sosiaalinen ja nettikiusaaminen. Lisäksi opinnäytetyössä kerrottiin koulukiusaamisen tunnistamisesta, sen ennaltaehkäisystä ja siihen puuttumisesta. Jatkokehittämismahdollisuutena laadittaisiin kyselytutkimus koulukiusaamisesta, jotta voitaisiin kartoittaa Suomen eri
kouluissa tapahtuvaa kiusaamisen määrää, sekä miten se näkyy jokapäiväisessä koulunkäynnissä.
vuoksi kiusaamisen havaitseminen, tunnistaminen ja siihen puuttuminen varhaisessa vaiheessa on erityisen tärkeää. Puuttumalla välittömästi kiusaamistilanteisiin, voidaan saada
katkaistua kiusaamisesta aiheutuva kierre, sekä ehkäistä myöhempiä ongelmia. Ennaltaehkäisevän toiminnan tavoitteena on, ettei kiusaamistilanteita pääsisi kehittymään lainkaan. Paras keino kiusaamisen vastaisessa toiminnassa on sen ennaltaehkäiseminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä oppilaiden valmiuksia tunnistaa koulukiusaaminen
ja lisätä tietoa sen ennaltaehkäisystä ja siihen puuttumisesta. Opinnäytetyön tehtävänä oli
tuottaa posterisarja. Posterit sisältävät tietoa koulukiusaamisen eri muodoista, ennaltaehkäisystä ja puuttumisesta. Postereiden kohderyhmänä olivat Kontiolahden koulun 7.–9.-
luokkaiset oppilaat.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin kiusaamisen eri muotoja, jotka ovat fyysinen, henkinen,
sosiaalinen ja nettikiusaaminen. Lisäksi opinnäytetyössä kerrottiin koulukiusaamisen tunnistamisesta, sen ennaltaehkäisystä ja siihen puuttumisesta. Jatkokehittämismahdollisuutena laadittaisiin kyselytutkimus koulukiusaamisesta, jotta voitaisiin kartoittaa Suomen eri
kouluissa tapahtuvaa kiusaamisen määrää, sekä miten se näkyy jokapäiväisessä koulunkäynnissä.