Ohjausmenetelmät ammattikoululaisen opiskeluterveydenhuollossa nuorten näkökulmasta
Tekoniemi, Jenna; Tiilikka, Vilhelmiina (2021)
Tekoniemi, Jenna
Tiilikka, Vilhelmiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191426
Tiivistelmä
Ammattikoululaiset kokevat terveytensä huonommaksi kuin lukiolaiset. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten elintavat ovat heikommat kuin lukiolaisilla. Päihteiden käyttö on yleisempää sekä liikunta- ja ruokailutottumukset ovat huonommat. Opiskeluterveydenhuollon palveluiden kehittämisessä on tärkeää kuunnella nuorten toiveita ja käyttää ohjausmenetelmiä, jotka nuoret kokevat mielekkäiksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikoululaisten toiveita ja kokemuksia terveydenhoitajan toteuttamista ohjausmenetelmistä opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveydenhoitajien ohjausmenetelmien suunnittelua sekä kehittää opinnäytetyön tekijöiden ammatillista tietämystä. Opinnäytetyössä selvitettiin myös ammattikoululaisten opiskelijoiden tiedonhakua terveydestä ja hyvinvoinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui viisi 15–19-vuotiasta ammattikoululaista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa analyysia käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että ammattikoululaiset kokivat terveydenhoitajan toteuttamat ohjausmenetelmät suurimmaksi osaksi hyvinä. Vain kahdella viidestä haastateltavista nousi esille negatiivisia kokemuksia. Enimmäkseen opiskelijat saivat yksilöohjausta terveydenhoitajalta.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että ammattikoululaiset toivovat ja tarvitsevat monipuolisesti eri ohjausmenetelmiä. Kaikille nuorille ei toimi samat ohjausmenetelmät. Ammattikoululaiset toivoivat eniten terveydenhoitajan hyödyntävän teknologiaa ohjauksessa. Opiskelijat toivoivat terveydenhoitajan käyttävän myös motivoivia ohjausmenetelmiä, kirjallisia materiaaleja, yksilöohjausta ja ryhmäohjausta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikoululaisten toiveita ja kokemuksia terveydenhoitajan toteuttamista ohjausmenetelmistä opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveydenhoitajien ohjausmenetelmien suunnittelua sekä kehittää opinnäytetyön tekijöiden ammatillista tietämystä. Opinnäytetyössä selvitettiin myös ammattikoululaisten opiskelijoiden tiedonhakua terveydestä ja hyvinvoinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui viisi 15–19-vuotiasta ammattikoululaista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa analyysia käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että ammattikoululaiset kokivat terveydenhoitajan toteuttamat ohjausmenetelmät suurimmaksi osaksi hyvinä. Vain kahdella viidestä haastateltavista nousi esille negatiivisia kokemuksia. Enimmäkseen opiskelijat saivat yksilöohjausta terveydenhoitajalta.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että ammattikoululaiset toivovat ja tarvitsevat monipuolisesti eri ohjausmenetelmiä. Kaikille nuorille ei toimi samat ohjausmenetelmät. Ammattikoululaiset toivoivat eniten terveydenhoitajan hyödyntävän teknologiaa ohjauksessa. Opiskelijat toivoivat terveydenhoitajan käyttävän myös motivoivia ohjausmenetelmiä, kirjallisia materiaaleja, yksilöohjausta ja ryhmäohjausta.