Lapsipotilaan tarkkailu ja voinnin arviointi: verkkoluento terveysalan opiskelijoille
Tuominen, Jenna; Laakso, Inka (2022)
Tuominen, Jenna
Laakso, Inka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191462
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä lapsipotilaan tarkkailuun ja voinnin arviointiin. Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena oli opinnäytetyön teorian pohjalta tehty verkkoluento terveysalan opiskelijoille. Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Keskeisimmät aiheet tässä opinnäytetyössä olivat lapsipotilas, lapsipotilaan hoitotyö, lapsi potilaan tarkkailu ja voinnin arviointi. Tässä opinnäytetyössä lapsipotilaalla tarkoitettiin 0–15-vuotiaita lapsia.
Lapsipotilaan hoitotyö eroaa suuresti aikuisen potilaan hoitotyöstä. Haasteita lapsipotilaan hoitotyöhön tuovat muun muassa eroavaisuudet anatomisissa, fysiologisissa ja farmakologisissa piirteissä aikuiseen verrattuna. Lisäksi lapsen eri ikävaiheiden piirteet ovat erityisen tärkeää huomioida hoitotyössä, sillä ne vaikuttavat lapsen hoitoon kuin kommunikointiin suuresti. Tästä syystä terveysalan ammattilaisten on tärkeää ottaa huomioon, että jokainen lapsi on erilainen ja oma yksilönsä, joka tulee hoitaa ja kohdata ikätason ja yksilöllisen kehityksensä mukaisesti.
Lapsipotilaan vointia voidaan tarkkailla esimerkiksi ABCDE-menetelmän avulla, joka on tarkoitettu peruselintoimintojen tarkkailuun. Lapsipotilaan vointia on mahdollista arvioida silmämääräisesti kuin myös eri mittareiden avulla. Mittareita, joita voi käyttää lapsipotilaan voinnin arvioinnissa ovat esimerkiksi PEWS-pisteytysjärjestelmä, Glasgow’n kooma-asteikko ja kivun arvioinnin mittarit.
Lapsipotilaan hoitotyö eroaa suuresti aikuisen potilaan hoitotyöstä. Haasteita lapsipotilaan hoitotyöhön tuovat muun muassa eroavaisuudet anatomisissa, fysiologisissa ja farmakologisissa piirteissä aikuiseen verrattuna. Lisäksi lapsen eri ikävaiheiden piirteet ovat erityisen tärkeää huomioida hoitotyössä, sillä ne vaikuttavat lapsen hoitoon kuin kommunikointiin suuresti. Tästä syystä terveysalan ammattilaisten on tärkeää ottaa huomioon, että jokainen lapsi on erilainen ja oma yksilönsä, joka tulee hoitaa ja kohdata ikätason ja yksilöllisen kehityksensä mukaisesti.
Lapsipotilaan vointia voidaan tarkkailla esimerkiksi ABCDE-menetelmän avulla, joka on tarkoitettu peruselintoimintojen tarkkailuun. Lapsipotilaan vointia on mahdollista arvioida silmämääräisesti kuin myös eri mittareiden avulla. Mittareita, joita voi käyttää lapsipotilaan voinnin arvioinnissa ovat esimerkiksi PEWS-pisteytysjärjestelmä, Glasgow’n kooma-asteikko ja kivun arvioinnin mittarit.