Omaisten kokemuksia hoitohenkilökunnan viestinnän ja vuorovaikutuksen merkityksestä omaiskokemuksen rakentumisessa
Koski, Leena (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191456
Tiivistelmä
Kokemuksien tutkimisen kautta pyritään ymmärtämään ihmisen toimintaa ja merkitysmaailmaa. Kerrotut kokemukset ovat kokijalle syystä tai toisesta aina merkityksellisiä ja kertoessaan kokija myös luo niille merkityksiä. Mielikuvien kautta kokemukset saavat ihmisissä aikaan tunteita, kuten pelkoa, jännitystä tai ahdistusta ja tunteet ovat luonnollinen osa elämää myös läheisen sairastuessa. Omaisten kokemuksia ja niihin liittyvää vuorovaikutusta voidaan tarkastella Bergerin ja Calabresen kehittämän epävarmuuden vähentämisen teorian avulla, jossa viestintä ja vuorovaikutus on keskeisessä roolissa epävarmuuden vähenemisessä ja kasvamisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla omaisten ja terveydenhuollon ammattilaisten välisen viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitystä omaisten kokemuksen syntymiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuotetun tiedon avulla edistää hoitohenkilökunnan viestintää paremman omaiskokemuksen saavuttamiseksi. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä olivat: ”Mitkä tekijät ovat yhteydessä omaisten kokemuksen muodostumiseen?” ja ”Minkälainen merkitys omaisen ja sairaanhoitajan/muun terveydenhuollon ammattilaisen välisellä viestinnällä ja vuorovaikutuksella on omaisen kokemuksen kannalta?” Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen systemoitu kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kymmenen tutkimusta, jotka analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusten tuli vastata määriteltyihin tutkimuskysymyksiin.
Saatujen tulosten mukaan omaisten kokemukset muodostuvat emotionaalisista kokemuksista ja tiedollisista tarpeista. Emotionaalisiin kokemuksiin kuuluvat pelko, avuttomuus, kärsimys, irrallisuus, valmiustilassa eläminen, ristiriitaisuus, yllättävyys, yksinäisyys, suru, riippuvuus, haavoittuvuus, stressi, turvallisuuden tunne, luottamus ja voimaantuminen. Omaisten tiedollisia tarpeita olivat omaisten tarvitsema tuki, tiedonkulku, kuulluksi tuleminen ja osallisuus. Näitä voitiin tukea laadukkaalla viestinnällä, päivittäisellä rutiiniviestinnällä, perhekeskeisellä viestinnällä ja välttämällä viestintään liittyviä ristiriitoja ja ongelmia.
Tutkimustulosten keskinäisestä suhteesta ja niiden yhteydestä tutkimuksessa käytettyyn epävarmuuden vähentämisen teoriaan, kokemuksen tutkimiseen ja sairaanhoitajan ammatillisiin pätevyysvaatimukseen muodostuu omaisten kokemuksen kehä. Siinä viestintä ja vuorovaikutus, emotionaaliset kokemukset ja tiedolliset tarpeet ovat riippuvaisia toisistaan ja vaikuttavat toisiinsa niitä vahvistaen tai heikentäen. Viestinnällä ja vuorovaikutuksella voidaan vaikuttaa niin tiedollisiin tarpeisiin kuin emotionaalisiin kokemuksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla omaisten ja terveydenhuollon ammattilaisten välisen viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitystä omaisten kokemuksen syntymiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuotetun tiedon avulla edistää hoitohenkilökunnan viestintää paremman omaiskokemuksen saavuttamiseksi. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä olivat: ”Mitkä tekijät ovat yhteydessä omaisten kokemuksen muodostumiseen?” ja ”Minkälainen merkitys omaisen ja sairaanhoitajan/muun terveydenhuollon ammattilaisen välisellä viestinnällä ja vuorovaikutuksella on omaisen kokemuksen kannalta?” Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen systemoitu kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kymmenen tutkimusta, jotka analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusten tuli vastata määriteltyihin tutkimuskysymyksiin.
Saatujen tulosten mukaan omaisten kokemukset muodostuvat emotionaalisista kokemuksista ja tiedollisista tarpeista. Emotionaalisiin kokemuksiin kuuluvat pelko, avuttomuus, kärsimys, irrallisuus, valmiustilassa eläminen, ristiriitaisuus, yllättävyys, yksinäisyys, suru, riippuvuus, haavoittuvuus, stressi, turvallisuuden tunne, luottamus ja voimaantuminen. Omaisten tiedollisia tarpeita olivat omaisten tarvitsema tuki, tiedonkulku, kuulluksi tuleminen ja osallisuus. Näitä voitiin tukea laadukkaalla viestinnällä, päivittäisellä rutiiniviestinnällä, perhekeskeisellä viestinnällä ja välttämällä viestintään liittyviä ristiriitoja ja ongelmia.
Tutkimustulosten keskinäisestä suhteesta ja niiden yhteydestä tutkimuksessa käytettyyn epävarmuuden vähentämisen teoriaan, kokemuksen tutkimiseen ja sairaanhoitajan ammatillisiin pätevyysvaatimukseen muodostuu omaisten kokemuksen kehä. Siinä viestintä ja vuorovaikutus, emotionaaliset kokemukset ja tiedolliset tarpeet ovat riippuvaisia toisistaan ja vaikuttavat toisiinsa niitä vahvistaen tai heikentäen. Viestinnällä ja vuorovaikutuksella voidaan vaikuttaa niin tiedollisiin tarpeisiin kuin emotionaalisiin kokemuksiin.