Lähihoitajaopiskelijoiden verkko-opetus – COPD ja astma
Martikainen, Minna; Tuominen, Annina (2022)
Martikainen, Minna
Tuominen, Annina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201201518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201201518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa verkko-opetusmateriaalia verkko-oppimisympäristö Moodleen COPD:sta ja astmasta Tredun ammattiopiston lähihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli koulutuksen avulla syventää lähihoitajaopiskelijoiden osaamista COPD:sta ja astmasta sekä selvittää opiskelijoiden osaamistasoa kansansairauksista COPD:n ja astman osalta ennen ja jälkeen verkkokurssin toteutuksen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja sekä kolmen hoitotyön opettajan kanssa. COPD:n ja astman opetukseen koettiin tarpeelliseksi saada syventävää ja kertaavaa opetusmateriaalia oppimisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, johon osallistui 10 lähihoitajaopiskelijaa. Ennen verkkokurssin suorittamista lähihoitajaopiskelijat suorittivat lähtötasotestin, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä, toinen COPD:sta ja toinen astmasta. Opiskelijoiden tuli vastata näihin kysymyksiin sen hetkisen osaamisensa mukaan. Tämän jälkeen opiskelijat suorittivat verkkokurssin, joka oli laajuudeltaan kahdeksan tuntia, pitäen sisällään kertaavaa ja syventävää opetusmateriaalia COPD:sta ja astmasta diojen, videoiden, kuvien ja tehtävien muodossa. Kurssin suorittamisen jälkeen lähihoitajaopiskelijat suorittivat vielä lopputasotestin, jonka tarkoituksena oli selvittää, lisääntyikö opiskelijoiden osaamistaso näiden kahden kansansairauden osalta.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimustuloksista selvisi, että lähihoitajaopiskelijoiden osaamistaso COPD:n ja astmasta ennen verkkokurssia oli hyvin pinta puolista. Erityisesti osaamisen puutteita oli havaittavissa potilaan ohjaamiseen liittyvissä asioissa molempien sairauksien kohdalla, kuten lääkkeidenottotekniikan ohjaamisessa. Verkkokurssin suorittamisen jälkeen opiskelijoiden tietämys sairauksista nähtiin lisääntyneen ja osaamisen tasossa syventymistä. Kurssin jälkeen opiskelijat osasivat nimetä millä valmisteilla sairautta hoidetaan ja mikä niiden käyttötarkoitus on. Selkeää oppimista oli havaittavissa myös sairauksien kokonaisvaltaisemmasta hoidosta ja sekä ei lääkkeellisiä hoitokeinoja opiskelija osasivat myös nimetä. Jatkotutkimusaiheena tulisi selvittää millainen on lähihoitajaopiskelijoiden osaamistaso muiden kansansairauksien osalta ja tarvitaanko muihin kansansairauksiin syventävää ja kertaavaa opetusmateriaalia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, johon osallistui 10 lähihoitajaopiskelijaa. Ennen verkkokurssin suorittamista lähihoitajaopiskelijat suorittivat lähtötasotestin, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä, toinen COPD:sta ja toinen astmasta. Opiskelijoiden tuli vastata näihin kysymyksiin sen hetkisen osaamisensa mukaan. Tämän jälkeen opiskelijat suorittivat verkkokurssin, joka oli laajuudeltaan kahdeksan tuntia, pitäen sisällään kertaavaa ja syventävää opetusmateriaalia COPD:sta ja astmasta diojen, videoiden, kuvien ja tehtävien muodossa. Kurssin suorittamisen jälkeen lähihoitajaopiskelijat suorittivat vielä lopputasotestin, jonka tarkoituksena oli selvittää, lisääntyikö opiskelijoiden osaamistaso näiden kahden kansansairauden osalta.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimustuloksista selvisi, että lähihoitajaopiskelijoiden osaamistaso COPD:n ja astmasta ennen verkkokurssia oli hyvin pinta puolista. Erityisesti osaamisen puutteita oli havaittavissa potilaan ohjaamiseen liittyvissä asioissa molempien sairauksien kohdalla, kuten lääkkeidenottotekniikan ohjaamisessa. Verkkokurssin suorittamisen jälkeen opiskelijoiden tietämys sairauksista nähtiin lisääntyneen ja osaamisen tasossa syventymistä. Kurssin jälkeen opiskelijat osasivat nimetä millä valmisteilla sairautta hoidetaan ja mikä niiden käyttötarkoitus on. Selkeää oppimista oli havaittavissa myös sairauksien kokonaisvaltaisemmasta hoidosta ja sekä ei lääkkeellisiä hoitokeinoja opiskelija osasivat myös nimetä. Jatkotutkimusaiheena tulisi selvittää millainen on lähihoitajaopiskelijoiden osaamistaso muiden kansansairauksien osalta ja tarvitaanko muihin kansansairauksiin syventävää ja kertaavaa opetusmateriaalia.