Tatuoinnin vaikutus työnhakuprosessissa
Saurén, Tarja (2014)
Saurén, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281783
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä on tatuoinnin vaikutus työnhakuprosessissa. Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään työnantajien reaktioita tatuoituja työhakijoita kohtaan. Miten tatuointi vaikuttaa haastattelussa? Palkkaisivatko työnantajat tatuoidun henkilön, vaikuttaako tatuointi rekrytoinnissa, ennakkoasenteissa ja ensivaikutelmassa?
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tatuoinnin historiaa. Tutkimuksen kannalta oli tärkeää kuvata tatuoinnin pitkää historiaa ja syitä miksi tatuointeja on hankittu kautta aikojen. Lisäksi teoriassa käsiteltiin rekrytointia sekä tutkimustuloksia, johtajien kokemuksia ja näkemyksiä tatuoiduista henkilöistä
Tutkimus oli kvalitatiivinen, teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui 13 työnantajaa lähinnä Länsi-Uudeltamaalta. Haastateltavista kuusi toimi yrittäjänä ja seitsemän johtoportaassa. Kaikki olivat mukana yrityksen rekrytointiprosessissa. Haastattelut toteutettiin anonyymeinä.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että työnantajat ovat edelleen ennakkoluuloisia tatuointien suhteen. Työnantajat, joilla ei ole tatuointia, suhtautuivat huomattavasti myönteisemmin tatuoituihin työnhakijoihin. Näkyvät kaula- ja kasvotatuoinnit herättivät työnantajissa kielteisen reaktion. Pienet kauniit tatuoinnit käsissä ja jaloissa ja eivät vaikuttaneet. Työnantajat, joilla oli tatuointeja, eivät halunneet palkata tatuoitua henkilöä. Työnantajien negatiivinen suhtautuminen johtui siitä, että heidän mukaansa jotkut asiakkaat suhtautuvat kielteisesti tatuointeihin.
Johtopäätöksessä todettiin, että tatuoinneilla on vaikutusta rekrytointitilanteessa. Tatuoituja työnhakijoita ei haluta palkata asiakaspalvelutyöhön, sillä tatuoinnit herättävät liikaa huomiota. Toimistoon työnantajat voivat palkata työnhakijan. Työnantajista osa voisi palkata työnhakijan, jos tämä olisi valmis peittämään tatuoinnin työpäivän ajaksi.
Ensimmäiseksi jatkotutkimusaiheeksi esitettiin tutkimusta työnantajien käsityksistä tatuoiduista työnhakijoista. Toiseksi jatkotutkimusaiheeksi esitettiin tutkimusta tatuoitujen työnhakijoiden kokemuksista haastattelutilanteista. Kolmanneksi jatkotutkimusaiheeksi esitettiin, miten tatuoidut etenevät yrityksissä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tatuoinnin historiaa. Tutkimuksen kannalta oli tärkeää kuvata tatuoinnin pitkää historiaa ja syitä miksi tatuointeja on hankittu kautta aikojen. Lisäksi teoriassa käsiteltiin rekrytointia sekä tutkimustuloksia, johtajien kokemuksia ja näkemyksiä tatuoiduista henkilöistä
Tutkimus oli kvalitatiivinen, teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui 13 työnantajaa lähinnä Länsi-Uudeltamaalta. Haastateltavista kuusi toimi yrittäjänä ja seitsemän johtoportaassa. Kaikki olivat mukana yrityksen rekrytointiprosessissa. Haastattelut toteutettiin anonyymeinä.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että työnantajat ovat edelleen ennakkoluuloisia tatuointien suhteen. Työnantajat, joilla ei ole tatuointia, suhtautuivat huomattavasti myönteisemmin tatuoituihin työnhakijoihin. Näkyvät kaula- ja kasvotatuoinnit herättivät työnantajissa kielteisen reaktion. Pienet kauniit tatuoinnit käsissä ja jaloissa ja eivät vaikuttaneet. Työnantajat, joilla oli tatuointeja, eivät halunneet palkata tatuoitua henkilöä. Työnantajien negatiivinen suhtautuminen johtui siitä, että heidän mukaansa jotkut asiakkaat suhtautuvat kielteisesti tatuointeihin.
Johtopäätöksessä todettiin, että tatuoinneilla on vaikutusta rekrytointitilanteessa. Tatuoituja työnhakijoita ei haluta palkata asiakaspalvelutyöhön, sillä tatuoinnit herättävät liikaa huomiota. Toimistoon työnantajat voivat palkata työnhakijan. Työnantajista osa voisi palkata työnhakijan, jos tämä olisi valmis peittämään tatuoinnin työpäivän ajaksi.
Ensimmäiseksi jatkotutkimusaiheeksi esitettiin tutkimusta työnantajien käsityksistä tatuoiduista työnhakijoista. Toiseksi jatkotutkimusaiheeksi esitettiin tutkimusta tatuoitujen työnhakijoiden kokemuksista haastattelutilanteista. Kolmanneksi jatkotutkimusaiheeksi esitettiin, miten tatuoidut etenevät yrityksissä.