Lunta Tupaan -tapahtuman markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
Jaatinen, Tanja; Jauho, Henna (2022)
Jaatinen, Tanja
Jauho, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201241599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201241599
Tiivistelmä
Projektiluontoisesti alkanut toiminnallinen opinnäytetyö antaa retrospektrisen ja kronologisen kuvauksen paikallisen urheiluseuran tapahtuman markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta. Opinnäytetyössä käsiteltiin tapahtuman markkinoinnissa käytettyjä osa-alueita. Ennen varsinaista markkinoinnin toteutusta projekti aloitettiin asiakassegmentoinnilla ja aikataulutuksella. Toimeksiantajalta puuttui tapahtuman suunnittelunrunko, joten kerättyjä materiaaleja toimeksiantaja voisi hyödyntää tulevien tapahtumien suunnittelussa.
Teoriaa lähestyttiin ensin miettimällä markkinoinnin tarkoitusta, jonka jälkeen yksitellen syvennyttiin muihin osa-alueisiin. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin, mitä onnistuneen markkinoinnin aikaansaamiseksi täytyy huomioida. Viitekehyksestä esiin nousivat konkreettisemmin, mitä asioita oli huomioitava markkinointisuunnitelmaa laadittaessa, mitkä olivat oikeat markkinointikanavat ja mitkä asiat vaikuttivat markkinoinnin lopulliseen toteutukseen.
Markkinoinnin suunnittelu ja aikatauluttaminen auttoi toteutuksen kaikissa vaiheissa. Sisällöntuottaminen eri markkinointikanaviin poikkesi toisistaan. Markkinoinnin toteutus avasi monimuotoisuudellaan eri näkökulmia tapahtuman markkinoinnista.
Yhteistyö sujui pääsääntöisesti hyvin, mutta asetettujen tavoitteiden saavuttamisen seuranta puuttui ja markkinoinnin tekemiselle ei ollut tarkkaa suuntaa. Saamatta jääneiden palautteiden takia markkinoinnin tulokset puuttuvat. Markkinoinnin tulosten analysointi olisi lisännyt raportin sisällöllistä arvoa merkittävästi sekä antanut tietoa mikä markkinoinnissa onnistui ja mikä epäonnistui.
Teoriaa lähestyttiin ensin miettimällä markkinoinnin tarkoitusta, jonka jälkeen yksitellen syvennyttiin muihin osa-alueisiin. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin, mitä onnistuneen markkinoinnin aikaansaamiseksi täytyy huomioida. Viitekehyksestä esiin nousivat konkreettisemmin, mitä asioita oli huomioitava markkinointisuunnitelmaa laadittaessa, mitkä olivat oikeat markkinointikanavat ja mitkä asiat vaikuttivat markkinoinnin lopulliseen toteutukseen.
Markkinoinnin suunnittelu ja aikatauluttaminen auttoi toteutuksen kaikissa vaiheissa. Sisällöntuottaminen eri markkinointikanaviin poikkesi toisistaan. Markkinoinnin toteutus avasi monimuotoisuudellaan eri näkökulmia tapahtuman markkinoinnista.
Yhteistyö sujui pääsääntöisesti hyvin, mutta asetettujen tavoitteiden saavuttamisen seuranta puuttui ja markkinoinnin tekemiselle ei ollut tarkkaa suuntaa. Saamatta jääneiden palautteiden takia markkinoinnin tulokset puuttuvat. Markkinoinnin tulosten analysointi olisi lisännyt raportin sisällöllistä arvoa merkittävästi sekä antanut tietoa mikä markkinoinnissa onnistui ja mikä epäonnistui.