Neuleharrastajille suunnatun markkinoinnin kehittäminen Siilinjärven kirjastossa
Ritanen, Jenni (2022)
Ritanen, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251643
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten Siilinjärven kirjastolla olisi mahdollisuus markkinoinnin keinoin kohdata neuleharrastajat. Tavoitteena on ideoida joukko markkinointikeinoja neuleharrastajien kohderyhmälle hyödyntäen monipuolisesti erilaisia heitä tavoittavia markkinointikanavia. Neuleharrastajien näkökulmasta mielenkiintoisena näyttäytyvien markkinoinnin sisältöjen kautta Siilinjärven kirjastolle tarjoutuu mahdollisuus tavoittaa heidät ja potentiaalisesti saada uusia asiakkaita neulojien keskuudesta. Tavoitteena on tarjota ideoita selkeistä ja konkreettista markkinointikeinoista, jotka on mahdollista toteuttaa neuleharrastajia tavoittavia kanavia käyttäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan kirjaston markkinoinnin määritelmiä ja mahdollisuuksia markkinointikeinojen valikoimiseksi. Työssä haastatellaan neuleharrastajia, jotta heidän näkökulmansa Siilinjärven kirjaston markkinointiin liittyen tulisi esille. Jotta saataisiin selville markkinoitavien palveluiden laatu, neuleharrastajien mielipiteiden lisäksi hyödynnetään kyseisiä palveluista vastaavien kirjastonhoitajien haastatteluja. Neuleharrastajille tarjottavien palveluiden ja Siilinjärven kirjaston tällä hetkellä käyttämien markkinointikeinojen selvittämiseksi käytetään havainnointia. Näiden tietojen perusteella ideoidaan toimeksiantajalle joukko neuleharrastajia tavoittavia markkinointikeinoja.
Markkinointikeinojen ideoinnissa hyödynnetään teoreettista tietoa markkinoinnin suunnitteluprosessista. Lisäksi ideoinnissa otetaan huomioon neuleharrastajien mielipiteitä ja toiveita markkinointikeinojen ja -kanavien valintaan. Ideoiduissa markkinointikeinoissa nostetaan esiin osittain samoja keinoja, joita on jo tällä hetkellä käytössä Siilinjärven kirjastossa. Työssä selvitetään myös sosiaalisen median mahdollisuuksia neuleharrastajien houkuttelevan sisältömarkkinoinnin luomiseen. Siilinjärven kirjaston markkinointia on mahdollista kehittää ottamalla huomioon tarkemmin nimenomaan markkinoinnin kohderyhmiä sekä hyödyntämällä esimerkiksi tapahtumatuotannon ja sosiaalisen median mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan kirjaston markkinoinnin määritelmiä ja mahdollisuuksia markkinointikeinojen valikoimiseksi. Työssä haastatellaan neuleharrastajia, jotta heidän näkökulmansa Siilinjärven kirjaston markkinointiin liittyen tulisi esille. Jotta saataisiin selville markkinoitavien palveluiden laatu, neuleharrastajien mielipiteiden lisäksi hyödynnetään kyseisiä palveluista vastaavien kirjastonhoitajien haastatteluja. Neuleharrastajille tarjottavien palveluiden ja Siilinjärven kirjaston tällä hetkellä käyttämien markkinointikeinojen selvittämiseksi käytetään havainnointia. Näiden tietojen perusteella ideoidaan toimeksiantajalle joukko neuleharrastajia tavoittavia markkinointikeinoja.
Markkinointikeinojen ideoinnissa hyödynnetään teoreettista tietoa markkinoinnin suunnitteluprosessista. Lisäksi ideoinnissa otetaan huomioon neuleharrastajien mielipiteitä ja toiveita markkinointikeinojen ja -kanavien valintaan. Ideoiduissa markkinointikeinoissa nostetaan esiin osittain samoja keinoja, joita on jo tällä hetkellä käytössä Siilinjärven kirjastossa. Työssä selvitetään myös sosiaalisen median mahdollisuuksia neuleharrastajien houkuttelevan sisältömarkkinoinnin luomiseen. Siilinjärven kirjaston markkinointia on mahdollista kehittää ottamalla huomioon tarkemmin nimenomaan markkinoinnin kohderyhmiä sekä hyödyntämällä esimerkiksi tapahtumatuotannon ja sosiaalisen median mahdollisuuksia.