Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö positiivisesta pedagogiikasta
Kärkkäinen, Niina (2022)
Kärkkäinen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251673
Tiivistelmä
Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä oli löytää positiivisen pedagogiikan keinojen hyöty vastuuohjaajan työssä koulussa. Loppupuoliskolla työnkuva vaihtui laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaan, idea pysyi silti samana. Tarkoituksena oli lisäksi nähdä positiivisuusvihkojen hyöty eli kokeilla onko positiivisuusvihoilla vaikutusta työntekijöiden näkemyksiin ja tarttuuko positiivisuus, jos siitä herättää paljon keskustelua työyhteisössä.
Työnantaja saa myös konkreettisesti nähdä mihin aika kuluu ja kuinka suuri hyöty positiivisen pedagogiikan lisäämisestä on. Työntekijänä voi nähdä kuinka positiivinen pedagogiikka vaikuttaa omaan työssä jaksamiseen ja intoon tehdä töitä lasten ja nuorten kanssa.
Tietoperustana opinnäytetyöhön on käytetty positiivisen pedagogiikan ja positiivisen kasvatuksen kirjallisuutta sekä erityisopettajuuden kirjallisuutta.
Menetelmänä oli henkilökohtaisen työtavan tutkinta ja itsereflektointi sekä positiivisuusvihkojen käyttöönotto.
Tulokset kertovat, että positiivisen pedagogiikan keinot ovat olleet avuksi ja hyödyksi monissa arjen kohtaamisissa oppilaiden kanssa. Johtopäätöksenä tämä opinnäytetyö vahvistaa käsitystä siitä, että positiivisella pedagogiikalla päästään erittäin hyviin tuloksiin oppilaiden kanssa, sekä se vahvistaa työyhteisön hyvinvointia.
Kehittämisehdotuksena olisi kannattavaa lähteä viemään positiivisuusvihkoja mukautetulla tavalla arkeen. Siten miten kullekin ryhmälle olisi sopivin tapa. Samoin olisi kannattavaa lisätä koulutuksia ja keskustelua aiheesta henkilökunnalle.
Työnantaja saa myös konkreettisesti nähdä mihin aika kuluu ja kuinka suuri hyöty positiivisen pedagogiikan lisäämisestä on. Työntekijänä voi nähdä kuinka positiivinen pedagogiikka vaikuttaa omaan työssä jaksamiseen ja intoon tehdä töitä lasten ja nuorten kanssa.
Tietoperustana opinnäytetyöhön on käytetty positiivisen pedagogiikan ja positiivisen kasvatuksen kirjallisuutta sekä erityisopettajuuden kirjallisuutta.
Menetelmänä oli henkilökohtaisen työtavan tutkinta ja itsereflektointi sekä positiivisuusvihkojen käyttöönotto.
Tulokset kertovat, että positiivisen pedagogiikan keinot ovat olleet avuksi ja hyödyksi monissa arjen kohtaamisissa oppilaiden kanssa. Johtopäätöksenä tämä opinnäytetyö vahvistaa käsitystä siitä, että positiivisella pedagogiikalla päästään erittäin hyviin tuloksiin oppilaiden kanssa, sekä se vahvistaa työyhteisön hyvinvointia.
Kehittämisehdotuksena olisi kannattavaa lähteä viemään positiivisuusvihkoja mukautetulla tavalla arkeen. Siten miten kullekin ryhmälle olisi sopivin tapa. Samoin olisi kannattavaa lisätä koulutuksia ja keskustelua aiheesta henkilökunnalle.