Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitalisaation hyödyntäminen puolustusvoimien kuljettajaopetuksessa ja -koulutuksessa

Huuho, Harri (2022)

 
Avaa tiedosto
Huuho_Harri.pdf (1.551Mt)
Lataukset: 


Huuho, Harri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201261691
Tiivistelmä
Puolustusvoimat on Suomen suurin raskaan kaluston kuljettajia kouluttava organisaatio.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia digitalisaation hyödyntämisen mahdollisuuksia puolustusvoimien kuljettajaopetuksessa ja -koulutuksessa sekä tuottaa yhteisiä koulutuksen laatua tukevia toimintamalleja. Lisäksi tavoitteena oli jakaa tutkimuksella löydettyjä olemassa olevia hyviä käytänteitä kaikkien koulutusta antavien joukkojen käyttöön.

Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Nykytilan analyysin lisäksi tutkimusmenetelminä käytettiin kuljettajaopetuksessa ja -koulutuksessa oleville varusmiehille suunnattua kyselyä sekä kuljetustoimialan henkilökunnan haastatteluita. Kyselyn ja haastatteluiden tulokset analysoitiin ja niistä tehtiin johtopäätökset.

Kyselyiden tuloksista on havaittavissa useita yhteneväisyyksiä Digitalisaatio ammatillisessa koulutuksessa -tutkimukseen, joka on toteutettu Opetushallituksen toimeksiannosta toisen asteen opettajille ja opiskelijoille. Oppilaiden ja opettajien mielestä digitalisaation lisääminen parantaa oppimistuloksia ja lisää motivaatiota. On kuitenkin tosiasia, että kaikkea ei voi digitalisoida, koska uhkana on käytännön osaamisen menettäminen.

Haastatteluiden perusteella on henkilökunnan osalta havaittavissa osin varauksellista suhtautumista digitalisaation kehittämiseen kuljettajaopetuksessa ja -koulutuksessa. Monessa paikassa koetaan sen lisäävän entisestään jo tällä hetkellä kuormittuneen toimialan henkilökunnan työkuormaa. Kehittäminen vaatii aina resursseja ja mikäli sitä ei ole tehtävään sidottu, se on usein pois jostakin muusta.

Digitalisaation hyödyntäminen puolustusvoimien kuljettajaopetuksessa ja -koulutuksessa on jatkuva prosessi. Tavoitteena tulee olla laadukkaan ja monipuolisen koulutuksen antaminen, jotta puolustusvoimilla on myös tulevaisuudessa vastuullisia ja turvallisia kuljettajia. Koulutuksen kehittämistä tulee edelleen jatkaa tavoitteellisesti sille ylemmästä esikunnasta annettujen suuntaviivojen mukaisesti mahdollistaen realistinen aikataulu siihen varatuilla resursseilla.
 
The Finnish Defence Forces is Finland´s biggest training organization for heavy equipment drivers. The objective of this thesis was to study the possibilities of utilizing digitalization in the driver education and training of the Defense Forces and to produce common operating models that support the quality of education. In addition, the aim was to share existing good practices identified through the study for the benefit of all training providers.

The research was carried out by means of action research. In addition to the analysis of the current situation, the research methods used were a survey of conscripts in driver education and training, as well as interviews with personnel in the transport industry. The results of the survey and interviews were analyzed and conclusions were drawn.

The results of the surveys show several similarities to the study Digitalization in Vocational Education, which was carried out on behalf of the National Board of Education for secondary school teachers and students. Students and teachers believe that increasing digitalization improves learning outcomes and increases motivation. However, it is a fact that not everything can be digitalized because of the threat of losing practical knowledge.

Based on the interviews, there are reservations about the development of digitalization in driver education and training. In many places, it is felt that it will further increase the workload of the already busy industry. Development always requires resources and if it is not tied to a task it is often out of place.

Utilizing digitalization in driver education and training in Finnish Defence Forces is an ongoing process. The aim must be to provide high-quality and versatile training so that in the future the Finnish Defense Forces will still have responsible and safe drivers. The development of training must be continued in a targeted manner, in accordance with the guidelines given to it by the senior staff, allowing for a realistic timetable with the resources allocated to it.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste