Opas murrosiästä ja itsehoidosta 3.-4.-luokkalaisille
Alanen, Jenni; Marjomäki, Charlotta; Riihikoski, Neea (2022)
Alanen, Jenni
Marjomäki, Charlotta
Riihikoski, Neea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271721
Tiivistelmä
Vuosittaisen kouluterveyskyselyn mukaan 4.–5.-luokkalaisten itsehoito on heikolla tasolla ja tuen tarve siihen korostuu. Murrosikä on elämänvaihe, joka ajoittuu lapsuuden ja aikuisuuden välille. Tähän kuuluu fyysinen, psyykkinen sekä sosiaalinen kasvu ja kehittyminen, jossa fyysinen kehitys johtaa sukukypsyyteen. Murrosikäinen irtautuu vanhemmistaan ja alkaa etsimään omaa persoonallisuuttaan. Murrosikäinen kokee suuria fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia, ja usein murrosikään kuuluu myös mielialojen suuret vaihtelut. Murrosiän kehityksessä on yksilöllisiä vaihteluita, siksi sen tunnistaminen on tärkeää. Murrosikäinen miettii omaa kehitystään, ja oma keho voi jossain vaiheessa kehitystä tuntua vielä keskeneräiseltä. Murrosikäisten nuorten yleisimpinä murrosikään liittyvinä kysymyksinä oli murrosiän alkaminen, kehitykseen vaikuttavat tekijät ja voiko murrosikään vaikuttaa.
Terveydenhoitaja toimii peruskoululaisten ensisijaisessa terveyspalvelussa eli kouluterveydenhuollossa. Tavallisia lasten hyvinvointiin liittyviä keskustelunaiheita terveydenhoitajalla ovat lapsen kasvu ja kehitys, psyykkinen terveys ja tunne-elämä, psykososiaalinen hyvinvointi sekä sosiaalisessa mediassa vietetty aika.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalinen opas murrosiästä ja terveyden edistämisestä 3–4.-luokkalaisille. Tavoitteena oli antaa luotettavaa tietoa murrosiästä ja oman terveyden edistämisestä murrosiässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös saada tuotettua selkeää materiaalia, jotta sitä voitaisiin kouluterveydenhuollossa hyödyntää.
Opinnäytetyön tuotoksena on opas, joka painottuu psyykkisiin, sosiaalisiin ja seksuaalisiin muutoksiin. Oppaalla pyritään edistämään kohderyhmän itsehoidon hallintaa näyttöön perustuvalla tiedolla sekä lisäämään tietoisuutta murrosiän muutoksiin. Nykyaikana älylaitteet ja sosiaalinen media on suosiossa kouluikäisten keskuudessa, joten yhtenä aiheena käsitellään ruutuaikaa. Oppaassa esitellään turvallisia sivustoja QR-koodeina murrosikäisen käyttöön. Opasta suunnitellessa otettiin huomioon yhteistyössä mukana olleiden 4.-luokkalaisten toiveet oppaan ulkonäöstä ja sisällöstä. Toiveena oli saada tiivis ja selkeä opas, jossa käytettäisiin kuvia ja värejä.
Terveydenhoitaja toimii peruskoululaisten ensisijaisessa terveyspalvelussa eli kouluterveydenhuollossa. Tavallisia lasten hyvinvointiin liittyviä keskustelunaiheita terveydenhoitajalla ovat lapsen kasvu ja kehitys, psyykkinen terveys ja tunne-elämä, psykososiaalinen hyvinvointi sekä sosiaalisessa mediassa vietetty aika.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalinen opas murrosiästä ja terveyden edistämisestä 3–4.-luokkalaisille. Tavoitteena oli antaa luotettavaa tietoa murrosiästä ja oman terveyden edistämisestä murrosiässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös saada tuotettua selkeää materiaalia, jotta sitä voitaisiin kouluterveydenhuollossa hyödyntää.
Opinnäytetyön tuotoksena on opas, joka painottuu psyykkisiin, sosiaalisiin ja seksuaalisiin muutoksiin. Oppaalla pyritään edistämään kohderyhmän itsehoidon hallintaa näyttöön perustuvalla tiedolla sekä lisäämään tietoisuutta murrosiän muutoksiin. Nykyaikana älylaitteet ja sosiaalinen media on suosiossa kouluikäisten keskuudessa, joten yhtenä aiheena käsitellään ruutuaikaa. Oppaassa esitellään turvallisia sivustoja QR-koodeina murrosikäisen käyttöön. Opasta suunnitellessa otettiin huomioon yhteistyössä mukana olleiden 4.-luokkalaisten toiveet oppaan ulkonäöstä ja sisällöstä. Toiveena oli saada tiivis ja selkeä opas, jossa käytettäisiin kuvia ja värejä.