Hydraulijärkäleen koeajopaikan suunnittelu
Laurila, Marko (2014)
Laurila, Marko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301865
Tiivistelmä
Junttan Oy:llä oli tarve uudelle hydraulijärkäleen koeajopaikalle, koska aikaisemmat eivät kestäneet entistä tehokkaampien järkäleiden koeajoa. Lisäksi koeajosta aiheutui kohtalaista melu- ja tärinähaittaa lähiympäristölle. Työn tavoitteena oli suunnitella rakenteeltaan kestävämpi, ympäristöystävällisempi sekä käyttäjiään paremmin palveleva ratkaisu.
Työssä haastateltiin ensin vapaamuotoisesti seitsemää Junttan Oy:n työntekijää, joilta saatiin tietoa hydraulijärkäleen koeajopaikan ongelmista. Lähtötietojen jälkeen perehdyttiin lähdeteosten avulla meluun, tärinään sekä mitä määräyksiä näistä on. Hydraulijärkäleen koeajossa oleviin ongelmiin etsittiin ratkaisuja tutustumalla lähdemateriaalien avulla erilaisiin lyöntipaalutusmenetelmiin, maalajien ominaisuuksiin sekä maaperän- ja paalun käyttäytymiseen paalutuksessa. Tämän teoriatiedon ja käytännön kokemuksen avulla kehitettiin erilaisia ratkaisuja, joiden toimintaa testattiin itse valmistetuilla pienoismalleilla. Lopuksi kirjalliseen työhön valittujen pienoismallien kokeet raportoitiin ja mallien luonnoskuvat piirrettiin Auto CAD 2012 -ohjelmalla.
Opinnäytetyön tuloksena löytyi ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää koepaalutuksesta ympäristöön aiheutuvia melu- ja tärinäpäästöjä sekä saavuttaa paremmin käytännön olosuhteita vastaava koeajotilanne. Työn tuloksista hyötyy Junttan Oy:n lisäksi myös lähialueen asukkaat ja ympäristö.
Työssä haastateltiin ensin vapaamuotoisesti seitsemää Junttan Oy:n työntekijää, joilta saatiin tietoa hydraulijärkäleen koeajopaikan ongelmista. Lähtötietojen jälkeen perehdyttiin lähdeteosten avulla meluun, tärinään sekä mitä määräyksiä näistä on. Hydraulijärkäleen koeajossa oleviin ongelmiin etsittiin ratkaisuja tutustumalla lähdemateriaalien avulla erilaisiin lyöntipaalutusmenetelmiin, maalajien ominaisuuksiin sekä maaperän- ja paalun käyttäytymiseen paalutuksessa. Tämän teoriatiedon ja käytännön kokemuksen avulla kehitettiin erilaisia ratkaisuja, joiden toimintaa testattiin itse valmistetuilla pienoismalleilla. Lopuksi kirjalliseen työhön valittujen pienoismallien kokeet raportoitiin ja mallien luonnoskuvat piirrettiin Auto CAD 2012 -ohjelmalla.
Opinnäytetyön tuloksena löytyi ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää koepaalutuksesta ympäristöön aiheutuvia melu- ja tärinäpäästöjä sekä saavuttaa paremmin käytännön olosuhteita vastaava koeajotilanne. Työn tuloksista hyötyy Junttan Oy:n lisäksi myös lähialueen asukkaat ja ympäristö.