Maitoyrittäjät ry:n imago ja tunnettuus: mielikuvatutkimus jäsenhankinnan tueksi
Heikkinen, Aada (2021)
Heikkinen, Aada
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271759
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, kuinka toimeksiantaja Maitoyrittäjät ry:n potentiaaliset jäsenet saataisiin kiinnostumaan yhdistyksen jäsenyydestä. Yhdistyksen jäsenmäärä oli ollut pitkään samana, eikä uusia jäseniä ollut liittynyt mukaan pitkään aikaan. Tavoitteena oli selvittää, kuinka yhdistyksen jäsenmäärä saataisiin nousuun seuraavia tutkimuskysymyksiä hyödyntäen: minkälaisia mielikuvia Maitoyrittäjät ry herättää, mitä esteitä on jäseneksi liittymiselle ja kuinka kehittää toimintaa houkuttelevaksi jäsenmäärän kasvattamiseksi?
Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan kvantitatiisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin internetkyselylomaketta, joka oli luotu Webropol – ohjelman avulla. Lomakkeella pyrittiin kartoittamaan mielikuvien lisäksi myös vastaajien tarpeita ja toiveita vastaavalle jäsenyhdistykselle. Kyselylomaketta levitettiin sosiaalisen median lisäksi yhdistyksen omilla verkkosivustoilla. Lopulta tutkimukseen vastasi yhteensä 167 maitoyrittäjää eli vastausprosentti oli noin 3 %. Vertailun vuoksi kysely lähetettiin myös yhdistyksen nykyisille jäsenille, joita kokonaisvastaajamäärästä kyselyyn vastasi 30.
Tutkimuksen tulosten perusteella mielikuvat Maitoyrittäjät ry:stä olivat pääosin positiiviset. Kyselyn vastaajat kokivat yhdistyksen nykyaikaisena toimijana, jonka jäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa sen toimintaan. Kuitenkin suurimmiksi esteiksi jäseneksi liittymiselle ilmeni kallis jäsenmaksu. Tämän lisäksi yhdistys koettiin hankalasti lähestyttävänä, eikä sen toimintaa tunnettu tarpeeksi hyvin. Vastaajien mielikuvat vaihtelivat erityisesti yrittäjyyden pituuden perusteella. Erityisesti kokenemattomammilla yrittäjillä oli selkeästi positiivisemmat mielikuvat kuin pidempään yrittäjinä toimineilla. Myös yhdistyksen nykyisten jäsenten mielikuvat ja kokemukset olivat positiivisempia, kuin potentiaalisten jäsenten mielikuvat ja kokemukset.
Tutkimuksen johtopäätös on, että yleinen mielikuva Maitoyrittäjät ry:stä on suurilta määrin positiivinen. Kuitenkin ulkoiseen viestintään ja toimintaan täytyy tehdä muutoksia, mikäli jäsenmäärä halutaan saada kasvuun. Avainasemassa ovat etenkin avoimuus ja helposti lähestyttävyys, sekä laaja ja tarkka informaatio yhdistyksen toiminnasta.
Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan kvantitatiisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin internetkyselylomaketta, joka oli luotu Webropol – ohjelman avulla. Lomakkeella pyrittiin kartoittamaan mielikuvien lisäksi myös vastaajien tarpeita ja toiveita vastaavalle jäsenyhdistykselle. Kyselylomaketta levitettiin sosiaalisen median lisäksi yhdistyksen omilla verkkosivustoilla. Lopulta tutkimukseen vastasi yhteensä 167 maitoyrittäjää eli vastausprosentti oli noin 3 %. Vertailun vuoksi kysely lähetettiin myös yhdistyksen nykyisille jäsenille, joita kokonaisvastaajamäärästä kyselyyn vastasi 30.
Tutkimuksen tulosten perusteella mielikuvat Maitoyrittäjät ry:stä olivat pääosin positiiviset. Kyselyn vastaajat kokivat yhdistyksen nykyaikaisena toimijana, jonka jäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa sen toimintaan. Kuitenkin suurimmiksi esteiksi jäseneksi liittymiselle ilmeni kallis jäsenmaksu. Tämän lisäksi yhdistys koettiin hankalasti lähestyttävänä, eikä sen toimintaa tunnettu tarpeeksi hyvin. Vastaajien mielikuvat vaihtelivat erityisesti yrittäjyyden pituuden perusteella. Erityisesti kokenemattomammilla yrittäjillä oli selkeästi positiivisemmat mielikuvat kuin pidempään yrittäjinä toimineilla. Myös yhdistyksen nykyisten jäsenten mielikuvat ja kokemukset olivat positiivisempia, kuin potentiaalisten jäsenten mielikuvat ja kokemukset.
Tutkimuksen johtopäätös on, että yleinen mielikuva Maitoyrittäjät ry:stä on suurilta määrin positiivinen. Kuitenkin ulkoiseen viestintään ja toimintaan täytyy tehdä muutoksia, mikäli jäsenmäärä halutaan saada kasvuun. Avainasemassa ovat etenkin avoimuus ja helposti lähestyttävyys, sekä laaja ja tarkka informaatio yhdistyksen toiminnasta.