"Ei vaan, että oppii toimimaan, vaan että oppii toimimaan kommunikoimalla" : kommunikaatiotaitojen tukeminen Jyväskylän kaupungin autismiluokissa
Katila, Heidi (2022)
Katila, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271717
Tiivistelmä
Kommunikaation ja sosiaalisen vuorovaikutuksen eritasoiset vaikeudet ovat autismikirjon häiriön keskeisiä piirteitä. Kuntoutuksen kohdentaminen lapsuuteen kannattaa, sillä varhain aloitetulla kuntoutuksella voidaan vaikuttaa myönteisesti autismikirjon lapsen ja nuoren kehitykseen. Koulussa autismikirjon lapset ja nuoret kuuluvat pääsääntöisesti erityisen tuen piiriin. Opetus järjestetään autismiluokissa tai yleisopetukseen integroituna.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata, kuinka Jyväskylän kaupungin autismiluokissa tuetaan oppilaiden kommunikaatiotaitojen kehittymistä. Tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin autismiluokkien erityisopettajien ja koulunkäynnin ohjaajien haastatteluiden kautta tarkastella, mitkä ovat kommunikaatiotaitojen tukemisen keinot ja painopisteet Jyväskylän kaupungin autismiluokissa kommunikaation kolmion ja kulmakivien viitekehyksessä. Opinnäytetyössä haastateltiin seitsemää Jyväskylän kaupungin autismiluokissa työskentelevää erityisopettajaa ja koulunkäynnin ohjaajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä käyttäen viitekehyksenä kommunikaation kolmiota ja kulmakiviä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen autismiyhdistys ry.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että Jyväskylän kaupungin autismiluokissa oppilaiden kommunikaatiotaitojen kehittymistä tuettiin monipuolisesti onnistuneen kommunikaation eri osatekijät ja kommunikaatiomotivaation vahvistaminen huomioiden. Kommunikaatiotaitojen tukeminen sulautui osaksi luokan päivittäistä toimintaa ja sen keinot ja menetelmät valittiin yksilöllisesti. Keskeistä oli monikanavainen viestiminen. Lämpimän vuorovaikutusilmapiirin luominen oli osa oppilaan kommunikaatiotaitojen tukemista.
Opinnäytetyössä ei saavutettu saturoituvaa aineistoa, joten kokonaisvaltaista kuvaa kommunikaatiotaitojen tukemisesta Jyväskylän kaupungin autismiluokissa ei saatu. Kattavamman kuvan muodostamiseksi haastatteluja voisi täydentää havainnoimalla autismiluokkien arkea. Tuolloin havainnointiluokkien valinnassa tulisi ottaa huomioon oppilasaineksen heterogeenisuus, jotta koko autismin kirjon kommunikointitaitojen tukemisen keinot tulisivat esiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata, kuinka Jyväskylän kaupungin autismiluokissa tuetaan oppilaiden kommunikaatiotaitojen kehittymistä. Tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin autismiluokkien erityisopettajien ja koulunkäynnin ohjaajien haastatteluiden kautta tarkastella, mitkä ovat kommunikaatiotaitojen tukemisen keinot ja painopisteet Jyväskylän kaupungin autismiluokissa kommunikaation kolmion ja kulmakivien viitekehyksessä. Opinnäytetyössä haastateltiin seitsemää Jyväskylän kaupungin autismiluokissa työskentelevää erityisopettajaa ja koulunkäynnin ohjaajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä käyttäen viitekehyksenä kommunikaation kolmiota ja kulmakiviä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen autismiyhdistys ry.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että Jyväskylän kaupungin autismiluokissa oppilaiden kommunikaatiotaitojen kehittymistä tuettiin monipuolisesti onnistuneen kommunikaation eri osatekijät ja kommunikaatiomotivaation vahvistaminen huomioiden. Kommunikaatiotaitojen tukeminen sulautui osaksi luokan päivittäistä toimintaa ja sen keinot ja menetelmät valittiin yksilöllisesti. Keskeistä oli monikanavainen viestiminen. Lämpimän vuorovaikutusilmapiirin luominen oli osa oppilaan kommunikaatiotaitojen tukemista.
Opinnäytetyössä ei saavutettu saturoituvaa aineistoa, joten kokonaisvaltaista kuvaa kommunikaatiotaitojen tukemisesta Jyväskylän kaupungin autismiluokissa ei saatu. Kattavamman kuvan muodostamiseksi haastatteluja voisi täydentää havainnoimalla autismiluokkien arkea. Tuolloin havainnointiluokkien valinnassa tulisi ottaa huomioon oppilasaineksen heterogeenisuus, jotta koko autismin kirjon kommunikointitaitojen tukemisen keinot tulisivat esiin.