Market research : case HH Technology's plans to enter the Swedish market
Lehtinen, Anni (2014)
Lehtinen, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on tehdä alustavaa markkinatutkimusta HH Technology Oy:lle, jotta yritys voisi aloittaa kansainvälistymistoimet sekä suunnitella Ruotsin markkinoille pyrkimistä. HH Technology Oy on start-up yritys joka sijaitsee Espoossa. He myyvät palvelua nimeltä Coach4pro™ ja heidän tavoitteenaan on luoda antureihin, kännyköihin ja web-teknologiaan perustuvia johtavia palveluita. Tämän tutkimuksen tavoite on tutkia Ruotsin urheiluorganisaatiota, Ruotsin liikuntakasvatusta ja -koulusta ja Ruotsia mahdollisena kohde markkinana.
Tämä tutkimus tehtiin tapaustutkimus menetelmin. Tutkimustulokset osoittivat, että Ruotsissa on pohjoismainen urheiluorganisaatio, joka perustuu itsenäiseen ja vapaaehtoiseen toimintaan. Kyseinen malli on ainutlaatuinen ja sitä käytetään vain Skandinavian maissa. Ruotsi on myös yksi maailman eniten urheilevista kansoista suhteessa sen kokoon ja väestölukuun. Tämä näkyy myös maan koulutusjärjestelmissä ja urheilun tärkeä rooli näkyy lapsen elämässä jo alkuvuosina ja mahdollisuudet urheilukoulutuksiin jatkuvat aikuisikään asti.
Kaikkiaan Ruotsissa on 4,396,559 urheiluliittojen jäsentä ja isolla osalla näistä jäsenistä on myös lajin kilpailulisenssi. Suosituimpiin joukkuelajeihin Ruotsissa kuuluvat jalkapallo, salibandy ja jääkiekko. Suosituimpiin yksilölajeihin kuuluvat yleisurheilu, hiihto ja autourheilu.
Puuttuvista tilastotiedoista huolimatta, tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Ruotsi voisi olla mahdollinen kohde markkina HH Technology Oy:lle, koska Ruotsissa on toimiva urheiluorganisaatio järjestelmä, Ruotsalaisia kannustetaan urheilemaan varhaisiästä alkaen, 92,5% Ruotsin väestöstä käyttää Internetiä, Ruotsi menestyy urheilussa, Ruotsilla on suuria jäsenmääriä urheiluliitoissa ja Ruotsi on edelläkävijä matkaviestintämarkkinoilla.
Tämä tutkimus tehtiin tapaustutkimus menetelmin. Tutkimustulokset osoittivat, että Ruotsissa on pohjoismainen urheiluorganisaatio, joka perustuu itsenäiseen ja vapaaehtoiseen toimintaan. Kyseinen malli on ainutlaatuinen ja sitä käytetään vain Skandinavian maissa. Ruotsi on myös yksi maailman eniten urheilevista kansoista suhteessa sen kokoon ja väestölukuun. Tämä näkyy myös maan koulutusjärjestelmissä ja urheilun tärkeä rooli näkyy lapsen elämässä jo alkuvuosina ja mahdollisuudet urheilukoulutuksiin jatkuvat aikuisikään asti.
Kaikkiaan Ruotsissa on 4,396,559 urheiluliittojen jäsentä ja isolla osalla näistä jäsenistä on myös lajin kilpailulisenssi. Suosituimpiin joukkuelajeihin Ruotsissa kuuluvat jalkapallo, salibandy ja jääkiekko. Suosituimpiin yksilölajeihin kuuluvat yleisurheilu, hiihto ja autourheilu.
Puuttuvista tilastotiedoista huolimatta, tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Ruotsi voisi olla mahdollinen kohde markkina HH Technology Oy:lle, koska Ruotsissa on toimiva urheiluorganisaatio järjestelmä, Ruotsalaisia kannustetaan urheilemaan varhaisiästä alkaen, 92,5% Ruotsin väestöstä käyttää Internetiä, Ruotsi menestyy urheilussa, Ruotsilla on suuria jäsenmääriä urheiluliitoissa ja Ruotsi on edelläkävijä matkaviestintämarkkinoilla.