Raskaan ristikudosrenkaan tuotantoon vieminen
Halonen, Jarno (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032050
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin raskaan ristikudosrenkaan sisäänajoprosessia. Tutkimus tehtiin Nokian Raskaat Renkaat Oy:n määrittelemän toimeksiannon mukaisesti. Tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia lisää tietoa raskaan ristikudosrenkaan sisäänajon aikataulutuksesta ja valmistettavista rengasmääristä tuoteperhettä tuotantoon vietäessä. Opinnäytetyön tuloksia peilattiin aikaisemmin tehtyyn radial -rakenteisen tuoteperheen sisäänajoon, jonka tuloksista oli tehty Lean Six Sigma -työ. Tuotannollistettava uusi tuoteperhe kantaa nimeä Nokian TR Forest 2 TL ja se sisältää yhteensä 12 rengaskokoa. Opinnäytetyössä keskityttiin uuden tuoteperheen neljään ensimmäiseen rengaskokoon. Sisäänajoprosessi ajoittui keväästä 2021, alkuvuoteen 2022. Neljän ensimmäisen koon osalta tulokset saatiin kerättyä syksyn 2021 aikana. Tutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään hyödyksi tulevaisuudessa ristikudosrenkaiden sisäänajojen suunnittelussa aikataulutuksen, koevarausten ja rengasmäärien osalta.
Tuloksena saatiin selville TR Forest 2 sisäänajoon tarvittavien koevarausten ja rengasmäärien lisäksi aikataulun toteutuminen ja siihen liittyvät haasteet. Alkuperäisessä suunnitelmassa pysyttiin hyvin jokaisella osa-alueella. Vertailussa koevarausten ja rengasmäärien osalta radial- ja ristikudosrenkaan sisäänajot käyttäytyivät varsin yhtenäisesti, ottaen huomioon otannat. Tuotteiden tuotantoon ja myyntiin vapauttamisen aikatauluissa ero oli huomattava. Ristikudostuote pystyttiin vapauttamaan suunniteltua nopeammin tuotantoon, verrattuna radial-tuotteeseen. This thesis was commissioned by Nokian Heavy Tyres Ltd. The purpose was to gain more knowledge of a new crossply tyre product family release on to production from design. Results of this research were compared to release process of the radial tyre product family. Focus was on the number of needed test slots and variance of schedules between different product families during process. New radial tyre product family release on the production has been examined on Nokian Heavy Tyres earlier using the Lean Six Sigma Method.
The name of the new crossply product family is Nokian TR Forest 2 TL and it includes altogether 12 tyre sizes. This thesis concentrates on four tyre sizes which were manufactured in the first patch. The results of this project to production took place between spring 2021 and the beginning of the year 2022. The new crossply tyre product family release from design to production has not been evaluated earlier within Nokian Heavy Tyres.
The outcome of this project was the number of test slots used per TR Forest 2 product, scheduling of the process, and challenges related to them. The original plan turned out to be successful. There were similarities in the number of test slots needed and in the number of tyres produced in both the radial and crossply tyre processes. Nevertheless, there were differences in releasing the different tyre types to standard production. The crossply tyre could be released to standard production earlier than the radial tyre. However, the sample size needs to be taken into account in all comparisons.
Tuloksena saatiin selville TR Forest 2 sisäänajoon tarvittavien koevarausten ja rengasmäärien lisäksi aikataulun toteutuminen ja siihen liittyvät haasteet. Alkuperäisessä suunnitelmassa pysyttiin hyvin jokaisella osa-alueella. Vertailussa koevarausten ja rengasmäärien osalta radial- ja ristikudosrenkaan sisäänajot käyttäytyivät varsin yhtenäisesti, ottaen huomioon otannat. Tuotteiden tuotantoon ja myyntiin vapauttamisen aikatauluissa ero oli huomattava. Ristikudostuote pystyttiin vapauttamaan suunniteltua nopeammin tuotantoon, verrattuna radial-tuotteeseen.
The name of the new crossply product family is Nokian TR Forest 2 TL and it includes altogether 12 tyre sizes. This thesis concentrates on four tyre sizes which were manufactured in the first patch. The results of this project to production took place between spring 2021 and the beginning of the year 2022. The new crossply tyre product family release from design to production has not been evaluated earlier within Nokian Heavy Tyres.
The outcome of this project was the number of test slots used per TR Forest 2 product, scheduling of the process, and challenges related to them. The original plan turned out to be successful. There were similarities in the number of test slots needed and in the number of tyres produced in both the radial and crossply tyre processes. Nevertheless, there were differences in releasing the different tyre types to standard production. The crossply tyre could be released to standard production earlier than the radial tyre. However, the sample size needs to be taken into account in all comparisons.