Kolmiportaisen tuen toteutuminen esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa sekä perusopetuksen alaluokilla : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Leppänen, Tessa; Mattinen, Jutta (2022)
Leppänen, Tessa
Mattinen, Jutta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kolmiportaisen tukijärjestelmän toteutuminen esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa sekä perusopetuksen alaluokilla. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää kolmiportaisen tuen toteutumista yleisesti sekä kolmiportaisen tuen toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä luotettavista verkkolähteistä. Teoriaosuuden keskeisten käsitteiden on tarkoitus johdatella tutkimukseen.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku suoritettiin kahdessa luotettavassa tietokannassa. Käytetyt tietokannat olivat Google Scholar sekä Finna. Tutkimuksen aineistoiksi valikoitui yhteensä 9 tutkimusta: 8 pro gradu –tutkielmaa sekä 1 väitöstutkimus. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti ja jaettiin neljään pääteemaan: Moniammatillinen yhteistyö, resurssit, asenteet ja motivaatio sekä tukijärjestelmän epäselvyys.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä luotettavista verkkolähteistä. Teoriaosuuden keskeisten käsitteiden on tarkoitus johdatella tutkimukseen.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku suoritettiin kahdessa luotettavassa tietokannassa. Käytetyt tietokannat olivat Google Scholar sekä Finna. Tutkimuksen aineistoiksi valikoitui yhteensä 9 tutkimusta: 8 pro gradu –tutkielmaa sekä 1 väitöstutkimus. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti ja jaettiin neljään pääteemaan: Moniammatillinen yhteistyö, resurssit, asenteet ja motivaatio sekä tukijärjestelmän epäselvyys.