Palvelumuotoilu sijoitusasuntojen hallinnointipalvelun jatkokehittämisessä
Tauvo, Satu (2022)
Tauvo, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102304
Tiivistelmä
Asuntosijoittaminen on kasvava trendi, joka lisää myös sijoitusasuntojen hallinnointiin liittyvien palvelujen kysyntää. Tässä opinnäytetyön kehittämistehtävässä selvitettiin minkälaisille alan palveluille on kysyntää ja kehitettiin uusia palveluideoita Asuntopehtoori Oy:lle, jonka palveluihin kuuluu mm. asiakkaiden sijoitusasuntojen hallinnoiminen.
Kehittämistyö noudatti palvelumuotoiluprosessia, jonka mallinnus-, testaus- ja arviointivaihe toteutettiin Lean Startup -menetelmän nopean palautesyklin mallilla. Muotoiluprosessin alkuvaiheen asiakastarpeita selvitettiin määrällisellä verkkolomake-kyselytutkimuksella, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Työn teoreettinen viitekehys perustuu näiden menetelmien lisäksi tutkimuksiin asuntovarallisuuden ja asukkaiden huolenpitopalvelujen arvoa tuottavista vaikutuksista.
Kyselytutkimuksen tuloksena selvisi, että uusille asuntovarallisuuden ylläpitoa helpottaville palveluille on kysyntää. Syntynyt asiakasymmärrys kiteytettiin kolmeksi asiakasprofiiliksi ja näin muotoutuneille asiakassegmenteille ideoitiin uusia palveluja. Useita palveluideoita testattiin ensin Kano-mallilla Asuntopehtoorin henkilöstön avustuksella, ja palautteiden arvioinnin jälkeen valittiin yksi idea jatkokehittelyyn. Valittu ja paranneltu palveluidea muotoiltiin Lean Canvasille ja ratkaisuideasta piirrettiin MVP. Seuraavaksi näitä esiteltiin testiryhmälle Pitch Deckin avulla. Testauksen ja palautteiden seurauksena syntyi paranneltu MVP-prototyyppi, jonka pohjalta toimeksiantaja voi halutessaan kehittää toimivan asiakasversion. Kehitysprojektin päätteeksi palveluidean kokonaiskuvaus hahmoteltiin Business Model Canvasille. Lopuksi arvioitiin palveluidean sisällön mahdollista vaikuttavuutta asiakastyytyväisyyteen ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä syntyneet palveluideat antavat toimeksiantajalle hyvän pohjan palvelujen jatkokehittelylle ja auttavat kehittämistyön suunnan valinnassa. Kuvattu käytännön toteutus hyödyttää organisaatiota myös sen seuraavissa kehitysprojekteissa kuten myös muita eri alojenkin toimijoita palvelujen kehitystyössä.
Kehittämistyö noudatti palvelumuotoiluprosessia, jonka mallinnus-, testaus- ja arviointivaihe toteutettiin Lean Startup -menetelmän nopean palautesyklin mallilla. Muotoiluprosessin alkuvaiheen asiakastarpeita selvitettiin määrällisellä verkkolomake-kyselytutkimuksella, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Työn teoreettinen viitekehys perustuu näiden menetelmien lisäksi tutkimuksiin asuntovarallisuuden ja asukkaiden huolenpitopalvelujen arvoa tuottavista vaikutuksista.
Kyselytutkimuksen tuloksena selvisi, että uusille asuntovarallisuuden ylläpitoa helpottaville palveluille on kysyntää. Syntynyt asiakasymmärrys kiteytettiin kolmeksi asiakasprofiiliksi ja näin muotoutuneille asiakassegmenteille ideoitiin uusia palveluja. Useita palveluideoita testattiin ensin Kano-mallilla Asuntopehtoorin henkilöstön avustuksella, ja palautteiden arvioinnin jälkeen valittiin yksi idea jatkokehittelyyn. Valittu ja paranneltu palveluidea muotoiltiin Lean Canvasille ja ratkaisuideasta piirrettiin MVP. Seuraavaksi näitä esiteltiin testiryhmälle Pitch Deckin avulla. Testauksen ja palautteiden seurauksena syntyi paranneltu MVP-prototyyppi, jonka pohjalta toimeksiantaja voi halutessaan kehittää toimivan asiakasversion. Kehitysprojektin päätteeksi palveluidean kokonaiskuvaus hahmoteltiin Business Model Canvasille. Lopuksi arvioitiin palveluidean sisällön mahdollista vaikuttavuutta asiakastyytyväisyyteen ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä syntyneet palveluideat antavat toimeksiantajalle hyvän pohjan palvelujen jatkokehittelylle ja auttavat kehittämistyön suunnan valinnassa. Kuvattu käytännön toteutus hyödyttää organisaatiota myös sen seuraavissa kehitysprojekteissa kuten myös muita eri alojenkin toimijoita palvelujen kehitystyössä.