Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
”Tulipa paljon hyödyllistä tietoa” : toisen asteen startti -kesätyöjakson suunnittelu ja toteuttaminen päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä.
Aaltonen, Heli (2022)
Aaltonen, Heli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142466
Tiivistelmä
Nuorten kouluttautuminen ja sitä kautta työllistymisen edistäminen ovat ajankohtaisia aiheita yhteiskunnallisessa keskustelussa. Elokuussa 2021 tuli voimaan oppivelvollisuuslaki, jonka mukaisesti peruskoulun päättävät nuoret ovat jatkossa oppivelvollisia 18 ikävuoteen asti. Nuorten koulupudokkuutta ja syrjäytymisriskiä voidaan ehkäistä oikea-aikaisella ohjaamisella ja valmistautumalla nivelvaiheen muutoksiin.
Kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja kehittää kunnan palveluna järjestettävää, peruskoulun päättäville nuorille suunnattua, starttijaksoa. Tavoitteena oli kehittää Toisen asteen startti -kesätyöjakso, jonka avulla edistetään nuorten sopeutumista toiselle asteelle siirtymisessä ja tuetaan opiskelupaikan vastaanottamisessa. Tavoitteena oli kehittää toimintaa, josta nuoret saavat kesätyöpalkan ja työkokemuksen lisäksi myös hyödyllistä tietoa tulevista toisen asteen opinnoista. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää, mitä asioita tulee huomioida kehittämisprosessin eri vaiheissa työntekijän ja osallistujan näkökulmasta.
Kehittämistyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä mukaillen autoetnografista tutkimusotetta. Aineisto muodostui tekijän kirjoittamista päiväkirjateksteistä, joita kirjoitettiin yhdentoista viikon ajan. Päiväkirjatekstejä kertyi yhteensä 29 sivua. Aineisto koostui päiväkirjatekstien lisäksi myös osallistujien täyttämistä palautekyselyistä. Aineiston analyysi aloitettiin päiväkirjatekstien välittömissä viikkoanalyyseissa ja jatkettiin aineiston valmistumisen jälkeen sisällönanalyysina.
Tulokset osoittivat, että osallistujan näkökulmasta hyödyllisintä oli erityisesti tuleviin opintoihin liittyvän tiedon saaminen, tutustuminen muuttuvaan koulumatkaan sekä tulevaan oppilaitokseen. Työntekijän näkökulmasta tärkeää oli ikäluokan nuoriin tutustuminen, tuen tarjoamisen ja avun antamisen mahdollisuus niin toiminnan aikana, kuin sen jälkeenkin. Toisen asteen startti -kesätyöjaksoon osallistuneista nuorista kaikki aloittivat toisen asteen opinnot ajallaan.
Kehittämistyön myötä luotiin uudenlainen tapa tukea nuoria nivelvaiheessa. Ryhmämuotoisena toimintana kesätyöjakso vahvisti nuorten osallisuutta ja mahdollisti vertaistuen saamisen. Toisen asteen startti -kesätyöjakso on sellaisenaan hyödynnettävissä kunnassa tulevinakin vuosina.
Kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja kehittää kunnan palveluna järjestettävää, peruskoulun päättäville nuorille suunnattua, starttijaksoa. Tavoitteena oli kehittää Toisen asteen startti -kesätyöjakso, jonka avulla edistetään nuorten sopeutumista toiselle asteelle siirtymisessä ja tuetaan opiskelupaikan vastaanottamisessa. Tavoitteena oli kehittää toimintaa, josta nuoret saavat kesätyöpalkan ja työkokemuksen lisäksi myös hyödyllistä tietoa tulevista toisen asteen opinnoista. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää, mitä asioita tulee huomioida kehittämisprosessin eri vaiheissa työntekijän ja osallistujan näkökulmasta.
Kehittämistyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä mukaillen autoetnografista tutkimusotetta. Aineisto muodostui tekijän kirjoittamista päiväkirjateksteistä, joita kirjoitettiin yhdentoista viikon ajan. Päiväkirjatekstejä kertyi yhteensä 29 sivua. Aineisto koostui päiväkirjatekstien lisäksi myös osallistujien täyttämistä palautekyselyistä. Aineiston analyysi aloitettiin päiväkirjatekstien välittömissä viikkoanalyyseissa ja jatkettiin aineiston valmistumisen jälkeen sisällönanalyysina.
Tulokset osoittivat, että osallistujan näkökulmasta hyödyllisintä oli erityisesti tuleviin opintoihin liittyvän tiedon saaminen, tutustuminen muuttuvaan koulumatkaan sekä tulevaan oppilaitokseen. Työntekijän näkökulmasta tärkeää oli ikäluokan nuoriin tutustuminen, tuen tarjoamisen ja avun antamisen mahdollisuus niin toiminnan aikana, kuin sen jälkeenkin. Toisen asteen startti -kesätyöjaksoon osallistuneista nuorista kaikki aloittivat toisen asteen opinnot ajallaan.
Kehittämistyön myötä luotiin uudenlainen tapa tukea nuoria nivelvaiheessa. Ryhmämuotoisena toimintana kesätyöjakso vahvisti nuorten osallisuutta ja mahdollisti vertaistuen saamisen. Toisen asteen startti -kesätyöjakso on sellaisenaan hyödynnettävissä kunnassa tulevinakin vuosina.