Palveluyrityksen markkinointi: case Lounasravintola Suvifood Oy
Koveronkoski, Eija (2022)
Koveronkoski, Eija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi lounasravintola Suvifood Seinäjoelta. Toimeksiantajalla on lounaspalvelun lisäksi myös catering-palveluita, ateriapalvelu sekä aterioiden toimitus päiväkoti Suvikellon lapsille ja henkilökunnalle. Tässä työssä keskityttiin lounasravintolan toimintaan.
Tavoitteena oli selvittää, millaista tuotekokonaisuutta kannattaa markkinoida, minkälaiselle asiakaskohderyhmälle ja millä keinoin. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palveluliiketoiminnan lisäksi markkinointimixiä eli markkinoinnin kilpailukeinoja tuotevalikoiman, hinnan, saatavuuden sekä markkinointiviestinnän määrittelyssä. Erityispaino markkinointiviestinnässä annettiin sosiaaliselle medialle.
Toiminnallisessa osuudessa käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua Krase ry:n eli Suvifoodin omistajajärjestön näkemysten selvittämiseksi ravintolan toiminnan suunnasta. Kilpailijoiden toimintaa Seinäjoen keskustan alueella selvitettiin benchmarking-menetelmällä. Yrityksen vahvuuksien ja heikkouksien kartoittamiseen käytettiin SWOT-analyysia. Lisäksi asiakkaiden palautetta ravintolan toiminnasta paljasti jo aikaisemmin tehty asiakastyytyväisyyskysely (Latosaari 2021).
Tämän työn tuloksena syntyi käsitys markkinoitavasta tuotekokonaisuudesta. Tutkimus paljasti, että Suvifoodin lounastarjonta on kilpailijoihin verrattuna suppea ja sen hinta keskiluokkaa. Tuotekokonaisuutta ehdotettiin laajennettavaksi niin ruokalistan kuin oheismyynnin puolelta. Nykyiset asiakkaat ovat olleet ravintolaan tyytyväisiä, mutta uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi määriteltiin Krase ry:n haastattelun perusteella potentiaaliset asiakaskohderyhmät. Heille kohdennettua sosiaalisen median markkinointia varten muodostui vuodelle 2022 somekalenteri toimeksiantajan käyttöön.
Tavoitteena oli selvittää, millaista tuotekokonaisuutta kannattaa markkinoida, minkälaiselle asiakaskohderyhmälle ja millä keinoin. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palveluliiketoiminnan lisäksi markkinointimixiä eli markkinoinnin kilpailukeinoja tuotevalikoiman, hinnan, saatavuuden sekä markkinointiviestinnän määrittelyssä. Erityispaino markkinointiviestinnässä annettiin sosiaaliselle medialle.
Toiminnallisessa osuudessa käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua Krase ry:n eli Suvifoodin omistajajärjestön näkemysten selvittämiseksi ravintolan toiminnan suunnasta. Kilpailijoiden toimintaa Seinäjoen keskustan alueella selvitettiin benchmarking-menetelmällä. Yrityksen vahvuuksien ja heikkouksien kartoittamiseen käytettiin SWOT-analyysia. Lisäksi asiakkaiden palautetta ravintolan toiminnasta paljasti jo aikaisemmin tehty asiakastyytyväisyyskysely (Latosaari 2021).
Tämän työn tuloksena syntyi käsitys markkinoitavasta tuotekokonaisuudesta. Tutkimus paljasti, että Suvifoodin lounastarjonta on kilpailijoihin verrattuna suppea ja sen hinta keskiluokkaa. Tuotekokonaisuutta ehdotettiin laajennettavaksi niin ruokalistan kuin oheismyynnin puolelta. Nykyiset asiakkaat ovat olleet ravintolaan tyytyväisiä, mutta uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi määriteltiin Krase ry:n haastattelun perusteella potentiaaliset asiakaskohderyhmät. Heille kohdennettua sosiaalisen median markkinointia varten muodostui vuodelle 2022 somekalenteri toimeksiantajan käyttöön.