Myynnin koulutuksen ulkoistaminen henkilöstöpalveluyritykselle
Vesanen, Niilo (2022)
Vesanen, Niilo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Henkilöstöpalvelu HIRMUn mahdollisuuksia järjestää myynnin koulutusta rekrytoiduille myyjille. Lisäksi tarkoitus on selvittää, miten ulkoistettuun koulutukseen suhtaudutaan ja miten se olisi parasta järjestää. Opinnäytetyössä toteutetaan haastattelututkimus ulkoistetusta koulutuksesta, jonka pohjalta HIRMU pystyy luomaan koulutuksen uusille kokemattomille myyjille.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään rekrytointia, ulkoistamista, koulutuksen ulkoistamista, koulutuksen järjestämistä, laadullista tutkimusta, teemahaastattelua ja laadullista analyysia.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, 21 myynnistä kiinnostuneen henkilön kanssa. Osalla haastateltavista oli kokemusta myynnistä, mutta otoksessa on myös henkilöitä, joilla ei ollut aikaisempaa myynnillistä kokemusta.
Haastateltavat suhtautuivat ulkoistettuun koulutukseen joko neutraalisti tai positiivisesti. Haastateltavat toivoivat koulutukselta valmentavaa lähestymistapaa. Koulutus haluttiin toteutettavan lähityöskentelynä, mutta osa näki kuitenkin mahdollisuuksia teoriaosuuden toteuttamisesta myös etänä. Koulutuksen ryhmäkoko haluttiin pitää lähtökohtaisesti pienenä, jotta kaikilla olisi mahdollisuus henkilökohtaiseen koulutukseen. Koulutuksen kesto haluttiin suurimmilta osin pitää kahdessa viikossa. Ensimmäinen viikko toteutettaisiin varsinaisessa koulutusympäristössä ja toiselta viikolta toivottiin valvottua työskentelyä varsinaisessa myyntiympäristössä.
Henkilöstöpalvelu HIRMU saa opinnäytetyöstä hyvät lähtökohdat ulkoistetun koulutuksen järjestämiseen. Tutkimuksen perusteella koulutettavat henkilöt luottavat ulkoistettuun koulutukseen ja kokevat sen joko neutraalina tai positiivisena. Ulkoistetun koulutuksen järjestäminen vaatii koulutuksen järjestäjältä perusteellista pohjatyötä työllistävästä yrityksestä. Ulkoistetun koulutuksen järjestämistä ajatellen on kouluttavan osapuolen ja työllistävän osapuolen välisen yhteistyön oltava tiivistä ja avointa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään rekrytointia, ulkoistamista, koulutuksen ulkoistamista, koulutuksen järjestämistä, laadullista tutkimusta, teemahaastattelua ja laadullista analyysia.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, 21 myynnistä kiinnostuneen henkilön kanssa. Osalla haastateltavista oli kokemusta myynnistä, mutta otoksessa on myös henkilöitä, joilla ei ollut aikaisempaa myynnillistä kokemusta.
Haastateltavat suhtautuivat ulkoistettuun koulutukseen joko neutraalisti tai positiivisesti. Haastateltavat toivoivat koulutukselta valmentavaa lähestymistapaa. Koulutus haluttiin toteutettavan lähityöskentelynä, mutta osa näki kuitenkin mahdollisuuksia teoriaosuuden toteuttamisesta myös etänä. Koulutuksen ryhmäkoko haluttiin pitää lähtökohtaisesti pienenä, jotta kaikilla olisi mahdollisuus henkilökohtaiseen koulutukseen. Koulutuksen kesto haluttiin suurimmilta osin pitää kahdessa viikossa. Ensimmäinen viikko toteutettaisiin varsinaisessa koulutusympäristössä ja toiselta viikolta toivottiin valvottua työskentelyä varsinaisessa myyntiympäristössä.
Henkilöstöpalvelu HIRMU saa opinnäytetyöstä hyvät lähtökohdat ulkoistetun koulutuksen järjestämiseen. Tutkimuksen perusteella koulutettavat henkilöt luottavat ulkoistettuun koulutukseen ja kokevat sen joko neutraalina tai positiivisena. Ulkoistetun koulutuksen järjestäminen vaatii koulutuksen järjestäjältä perusteellista pohjatyötä työllistävästä yrityksestä. Ulkoistetun koulutuksen järjestämistä ajatellen on kouluttavan osapuolen ja työllistävän osapuolen välisen yhteistyön oltava tiivistä ja avointa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.