Digiä ja keitaita – korkeakouluopettajat pandemian paineessa
Mäki, Kimmo; Vanhanen-Nuutinen, Liisa; Nieminen, Veera-Sofia; Mielityinen, Sampo; Ilves, Vesa (2021)
Mäki, Kimmo
Vanhanen-Nuutinen, Liisa
Nieminen, Veera-Sofia
Mielityinen, Sampo
Ilves, Vesa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022520838
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022520838
Tiivistelmä
Pandemia yllätti kuin musta elefantti, merkittävä tekijä, jota ei osattu huomioida
korkeakoulujen ennakointityössä. Yliopisto- ja ammattikorkeakouluopettajien kokemukset poikkeusajasta kertovat, että muuttunut työ ja työympäristö koettelivat pedagogisia käytäntöjä, osaamista ja pedagogista suunnittelua. Jokainen opettaja joutui koronapandemian myötä miettimään omaa opettajuuttaan läpikotaisin uudelleen. Miten ja missä tapaan opiskelijat, millä tavalla nyt opitaan ja ollaan vuorovaiktuksessa, mitä on opettajuus tässä uudessa, oudossa tilanteessa?
Jokainen opettaja reagoi tilanteeseen omalla tavallaan. Osa löysi itsestään uusia vahvuuksia ja innostui, osa sai alkuhämmenyksen jälkeen juonesta kiinni, osa jäi kiinni vanhaan, osa uupui.
Jokainen opettaja tulee muistamaan tämän vaiheen omalta uraltaan. Se synnytti monta uutta oivallusta ja ravisteli tuttuja ajatusmalleja.
Kysyimme Digiä ja keitaita -tutkimuksessa noin tuhannelta korkeakouluopettajalta, millaisena he ovat kokeneet koronapandemian ensimmäisen vuoden. Tutkimuksen tulokset on koottu tähän julkaisuun.
korkeakoulujen ennakointityössä. Yliopisto- ja ammattikorkeakouluopettajien kokemukset poikkeusajasta kertovat, että muuttunut työ ja työympäristö koettelivat pedagogisia käytäntöjä, osaamista ja pedagogista suunnittelua. Jokainen opettaja joutui koronapandemian myötä miettimään omaa opettajuuttaan läpikotaisin uudelleen. Miten ja missä tapaan opiskelijat, millä tavalla nyt opitaan ja ollaan vuorovaiktuksessa, mitä on opettajuus tässä uudessa, oudossa tilanteessa?
Jokainen opettaja reagoi tilanteeseen omalla tavallaan. Osa löysi itsestään uusia vahvuuksia ja innostui, osa sai alkuhämmenyksen jälkeen juonesta kiinni, osa jäi kiinni vanhaan, osa uupui.
Jokainen opettaja tulee muistamaan tämän vaiheen omalta uraltaan. Se synnytti monta uutta oivallusta ja ravisteli tuttuja ajatusmalleja.
Kysyimme Digiä ja keitaita -tutkimuksessa noin tuhannelta korkeakouluopettajalta, millaisena he ovat kokeneet koronapandemian ensimmäisen vuoden. Tutkimuksen tulokset on koottu tähän julkaisuun.