Aurinkolämmityksen tekniikka ja energiatuoton laskenta
Rakennuskoski, Jouni (2014)
Rakennuskoski, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112224
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on tutkia ja lisätä Metrosol-aurinkoenergialaboratorion mahdollisuuksia toimia testausympäristönä. Työn keskeisiä osia ovat laskentaohjelma, jonka avulla on mahdollista vertailla aurinkokeräimien energiantuottoa sekä sen käyttöohjeet. Opinnäyte on osa Tekesin ja teollisuuden rahoittamaa hanketta Energy Efficient Control of Indoor Environment, RYM Oy.
Työssä on huomioitu laajasti aurinkolämmitysjärjestelmä, sen tehojen laskentamallit, valmistajien ilmoittamat tekniset tiedot, lämmön varastointimenetelmät, ikääntymisen vaikutukset sekä erilaiset variaatiot järjestelmän kokoonpanossa. Laskentaohjelma perustuu Suomen rakentamismääräyskokoelman osan D5 tarkempaan aurinkolämpöenergianlaskentaan. Menetelmä pohjautuu standardiin SFS-EN 15316-4-3. Laskentaohjelman antamia tuloksia on vertailtu kahden vastaavan kansainvälisen laskentaohjelman tuloksiin. Tuloksissa ei havaittu merkittäviä eroavaisuuksia.
Laskentaohjelman kaikki kaavat ovat esillä, joten ohjelma soveltuu hyvin opetuskäyttöön. Ohjelma on käytettävyydeltään monipuolinen ja sen käyttömahdollisuudet sekä oppimisympäristöissä että kentällä ovat moninaiset.
Työssä on huomioitu laajasti aurinkolämmitysjärjestelmä, sen tehojen laskentamallit, valmistajien ilmoittamat tekniset tiedot, lämmön varastointimenetelmät, ikääntymisen vaikutukset sekä erilaiset variaatiot järjestelmän kokoonpanossa. Laskentaohjelma perustuu Suomen rakentamismääräyskokoelman osan D5 tarkempaan aurinkolämpöenergianlaskentaan. Menetelmä pohjautuu standardiin SFS-EN 15316-4-3. Laskentaohjelman antamia tuloksia on vertailtu kahden vastaavan kansainvälisen laskentaohjelman tuloksiin. Tuloksissa ei havaittu merkittäviä eroavaisuuksia.
Laskentaohjelman kaikki kaavat ovat esillä, joten ohjelma soveltuu hyvin opetuskäyttöön. Ohjelma on käytettävyydeltään monipuolinen ja sen käyttömahdollisuudet sekä oppimisympäristöissä että kentällä ovat moninaiset.