Creation Kit - Modaus ja sen mahdollisuudet
Ahonen, Emil; Syvertsen, Paavo-Oskari (2013)
Ahonen, Emil
Syvertsen, Paavo-Oskari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402182400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402182400
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään modaamisen teoriaan ja käytäntöön. Opinnäytetyö esittelee modeja ja modaamista, modien luomiseen tarkoitettua yksittäistä ohjelmaa ja käytännössä tehtyä modia.
Opinnäytetyössä tutustutaan yleisesti modaamiseen, modien historiaan ja tulevaisuuteen sekä modien ja modaajien asemaan peliteollisuudessa. Työssä tarkastellaan myös sitä, mistä
modaamisessa on kyse ja kuinka modaaminen vaikuttaa peleihin.
Lisäksi työssä esitellään modien luomiseen tarkoitetun Creation Kit -ohjelman ominaisuuksia ja ohjelmalla tehtyä modia. Työssä selostetaan modin tekemisen vaiheet suunnittelusta toteutukseen. Modin tarkoituksena on selvittää modaamisen kohteeksi valitun pelin soveltuvuutta tasohyppelyyn ja ongelmanratkontaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena on modi, joka esittelee modatun pelin joustavuutta erilaisen pelikokemuksen luomiseen. Tehty modi havainnollistaa erilaisten haasteiden avulla tasohyppelyn ja ongelmanratkonnan soveltuvuutta alkuperäiseen peliin.
Opinnäytetyössä tutustutaan yleisesti modaamiseen, modien historiaan ja tulevaisuuteen sekä modien ja modaajien asemaan peliteollisuudessa. Työssä tarkastellaan myös sitä, mistä
modaamisessa on kyse ja kuinka modaaminen vaikuttaa peleihin.
Lisäksi työssä esitellään modien luomiseen tarkoitetun Creation Kit -ohjelman ominaisuuksia ja ohjelmalla tehtyä modia. Työssä selostetaan modin tekemisen vaiheet suunnittelusta toteutukseen. Modin tarkoituksena on selvittää modaamisen kohteeksi valitun pelin soveltuvuutta tasohyppelyyn ja ongelmanratkontaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena on modi, joka esittelee modatun pelin joustavuutta erilaisen pelikokemuksen luomiseen. Tehty modi havainnollistaa erilaisten haasteiden avulla tasohyppelyn ja ongelmanratkonnan soveltuvuutta alkuperäiseen peliin.