Varainhankintatuotteiden B2B-markkinointi sosiaalisessa mediassa Case: MKV Oy
Varvi, Tony (2014)
Varvi, Tony
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401271737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401271737
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään B2B- eli business-to-business-markkinointia sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii MKV Oy, joka valmistaa, tuottaa ja myy yksilöityjä varainhankitatuotteita erilaisille organisaatioille. Yrityksen kohdeasiakkaita ovat erilaiset urheiluseurat, minkä takia yrityksen toiminta on B2B-toimintaa. Sosiaalista mediaa tarkastellaan eri näkökulmista sekä yleisesti että B2B-markkinointikeinona ja –kanavana. Työssä on käytetty lähteinä sekä kirjallisia lähteitä että verkkolähteitä. Opinnäytetyössä otetaan myös huomioon varainhankitatuotteisiin ja niiden myyntiin liittyvä lainsäädäntö.
Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen B2B-markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrityksen edustajia, asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Haastatteluiden lisäksi työssä on hyödynnetty Mind Map – ja dokumenttianalyysi - menetelmiä tutkimusmateriaalin analysoimiseksi. Tutkimusmateriaaliin kuuluvat MKV Oy:n, sen asiakkaiden ja kilpailijoiden jakamat dokumentit ja sosiaaliseen mediaan liittyvät markkinointimateriaalit sekä aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimuksien raportit.
Aiheesta B2B-markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehty aikaisemmin tutkimus, jossa tutkittiin B2B-yritysten markkinointitoimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen oli tehnyt Accenture vuonna 2011. Opinnäytetyön haastatteluissa on hyödynnetty tämän aikaisemman tutkimuksen tuloksista muodostettuja johtopäätöksiä, jotka painottavat verkostoitumisen tärkeyttä B2B-markkinoinnin onnistumiselle sosiaalisessa mediassa.
Koska työn tarkoitus on muodostaa toimiva ratkaisu MKV Oy:n sosiaalisen median markkinoinnille, verkostoitumista tarkastellaan verraten sitä suorempiin ja aggressiivisempiin markkinointikeinoihin. Tutkimuksessa selvitetään näin myös, olisivatko Accenturen 2011 tekemät havainnot toimivia yrityksen markkinoidessa varainhankintatuotteitaan sosiaalisessa mediassa.
Tulosten perusteella MKV Oy:n tulee hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissaan B2B-menetelmiä, kuten verkostoitumista ja sitä tukevan vuorovaikutteisen sisällön jakamista. Yrityksen tulee toimia aktiivisesti sosiaalisessa mediassa positiivisen yrityskuvan ja asiakastyytyväisyyden kehittämiseksi. Verkostoitumisen lisäksi yrityksen tulee ottaa ammattimaisuus sosiaalisen median markkinoinnin keskeiseksi teemaksi sisältöä jakaessa. Koska yritys pyrkii myös jakamaan asiakkailleen tietoa varainhakintaan liittyvästä lainsäädännöstä, sosiaalinen media tulee hyödyntää uutena kanavana tämän tiedon jakamiseksi. MKV Oy:llä on mahdollisuus tehdä kvantitatiivinen jatkotutkimus tulevaisuudessa.
Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen B2B-markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrityksen edustajia, asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Haastatteluiden lisäksi työssä on hyödynnetty Mind Map – ja dokumenttianalyysi - menetelmiä tutkimusmateriaalin analysoimiseksi. Tutkimusmateriaaliin kuuluvat MKV Oy:n, sen asiakkaiden ja kilpailijoiden jakamat dokumentit ja sosiaaliseen mediaan liittyvät markkinointimateriaalit sekä aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimuksien raportit.
Aiheesta B2B-markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehty aikaisemmin tutkimus, jossa tutkittiin B2B-yritysten markkinointitoimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen oli tehnyt Accenture vuonna 2011. Opinnäytetyön haastatteluissa on hyödynnetty tämän aikaisemman tutkimuksen tuloksista muodostettuja johtopäätöksiä, jotka painottavat verkostoitumisen tärkeyttä B2B-markkinoinnin onnistumiselle sosiaalisessa mediassa.
Koska työn tarkoitus on muodostaa toimiva ratkaisu MKV Oy:n sosiaalisen median markkinoinnille, verkostoitumista tarkastellaan verraten sitä suorempiin ja aggressiivisempiin markkinointikeinoihin. Tutkimuksessa selvitetään näin myös, olisivatko Accenturen 2011 tekemät havainnot toimivia yrityksen markkinoidessa varainhankintatuotteitaan sosiaalisessa mediassa.
Tulosten perusteella MKV Oy:n tulee hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissaan B2B-menetelmiä, kuten verkostoitumista ja sitä tukevan vuorovaikutteisen sisällön jakamista. Yrityksen tulee toimia aktiivisesti sosiaalisessa mediassa positiivisen yrityskuvan ja asiakastyytyväisyyden kehittämiseksi. Verkostoitumisen lisäksi yrityksen tulee ottaa ammattimaisuus sosiaalisen median markkinoinnin keskeiseksi teemaksi sisältöä jakaessa. Koska yritys pyrkii myös jakamaan asiakkailleen tietoa varainhakintaan liittyvästä lainsäädännöstä, sosiaalinen media tulee hyödyntää uutena kanavana tämän tiedon jakamiseksi. MKV Oy:llä on mahdollisuus tehdä kvantitatiivinen jatkotutkimus tulevaisuudessa.